Leids manuscript speelt hoofdrol in roman

Wat is er gebeurd met het echte oorsprongsverhaal uit de Bijbel? Die vraag leidt tot een spannende zoektocht in 'De geheime oorsprong', een historische roman van archeoloog en schrijver Tom Vanderlaken. Een belangrijke rol is weggelegd voor een manuscript uit de Universiteitsbibliotheek.

Vanderlaken (pseudoniem van Tom Buijtendorp) baseerde zich voor zijn roman op feiten. In teksten van Romeinse auteurs wordt met enige regelmaat gerefereerd aan een oorsprongsverhaal dat afwijkt van de versies die wij nu kennen. Dat oorsprongsverhaal is verloren gegaan, maar in de Universiteitsbibliotheek bevindt zich een belangrijke aanwijzing in de vorm van een laat-Romeinse Bijbelcodex. In deze oudste codex uit de Lage Landen is met tekens geïllustreerd waar de tekst afwijkt van een oerversie.

Lang werd gedacht dat deze kopie onbetrouwbaar was, maar recent promotieonderzoek naar de tekens heeft uitgewezen dat de eerste drie boeken van het Oude Testament betrouwbaar zijn overgenomen, beginnend met Genesis.

Een kopie uit de Universiteitsbibliotheek speelt een belangrijke rol in het boek.
De geheime oorsprong, Tom Vanderlaken

Spannende zoektocht

In De geheime oorsprong speelt Vanderlaken met de mogelijkheid dat op basis van de tekens in de codex en de aanwijzingen van de Romeinse auteurs de oerversie van het oorsprongsverhaal zou kunnen worden gereconstrueerd. In de roman onderzoekt de Franse verzamelaar Nicolas Dampierre waarom het oorsprongsverhaal verdween uit de oudste Bijbels. Die zoektocht is niet zonder gevaar, want er ontwaakt een geheime organisatie die de echte afkomst van de vrouw en werkelijke menselijke oorsprong al eeuwen verbergt. Nadat Dampierre samen met de Italiaanse journaliste Gina Chimanti aanwijzingen in Leiden en het Louvre in Parijs heeft opgelost, volgt een spannende tocht over drie continenten om een vergeten code te ontcijferen.