Marieke Liem op NPO Radio 1 over de georganiseerde misdaad in Nederland

Marieke Liem, Hoogleraar Sociale Veerkracht en Veiligheid, was afgelopen dinsdag te gast op NPO Radio 1. Zij sprak daar over de macht van de onderwereld.

De aanslag op Peter R. de Vries wordt gezien als een aanslag op de Nederlandse rechtsstaat. Na de aanslag zijn er veel vragen over de georganiseerde misdaad in Nederland en wordt er gesuggereerd dat we in een steeds geweldadigere tijd leven. Volgens Marieke Liem moet daar een nuance worden aangebracht: gekeken naar de data over liquidaties over de afgelopen 30 jaar blijkt dat het fenomeen relatief consistent is. Liem: 'Zeker in de afgelopen decennia zien we daar ondanks fluctuaties geen duidelijke stijging of duidelijke daling in.' Het gevoel dat het erger geworden is, wordt niet door feiten ondersteund. Wel stelt Liem dat de macht van de georganiseerde misdaad is toegenomen.

Schutters

In het radiofragment worden ook de schutters die dit soort liquidatiepogingen uitvoeren besproken. Volgens Liem zijn het voornamelijk mannen in de leeftijd tussen de 25 en 34.  Daarnaast speelt het internationale component een belangrijke rol, veel daders zijn in een ander land geboren dan Nederland. Over mogelijke motieven van deze schutters zegt Liem: 'Wat er bekend is over, met name in het criminele circuit, is dat geweld daar een andere rol inneemt dan buiten dat criminele circuit.' Volgens Liem gaat het over een 'rechtsloos milieu': 'Men kan zich niet makkelijk tot een politie of tot een rechterlijke macht wenden als er een conflict gaande is, dus geweld kan zowel een functie hebben in termen van een vereffening, maar ook om geschillen op te lossen.' Liem ziet dat geweld ook instrumenteel kan zijn, of  gebruikt kan worden om te intimideren.

Beluister het hele fragment hier

Marieke Liem is afgestudeerd aan de University of Cambridge en is vervolgens gepromoveerd in forensische psychologie aan de Universiteit van Utrecht. Haar onderzoek richt zich op interpersoonlijk geweld, met specifieke onderzoeksprojecten naar doding in gezinsverband, de rol van o.a. psychische problematiek, vuurwapens en drugs bij geweldsdelicten, de effecten van interventies op geweldplegers en internationaal vergelijkend onderzoek naar fataal geweld.