Ook voorzitter Annetje Ottow vist plastic uit de gracht

Elke zondag kun je meedoen met het opvissen van plastic en ander drijvend vuil uit de Leidse grachten. Met een eigen kano of eentje van Plastic Spotter sluit je je aan bij de vloot die erop uit gaat. Annetje Ottow, voorzitter van de Universiteit Leiden, was op zondag 4 juli van de partij.

‘Duurzaamheid is voor mij een heel belangrijk onderwerp’, zo licht de voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Leiden, Annetje Ottow, haar deelname aan opvissen van drijvend vuil toe. ‘Plastic Spotter weet praktijk en wetenschap te combineren en daarbij de burgers uit de stad te betrekken. Zo ontstaat meer aandacht voor vervuiling én voor de bron van die vervuiling. Door het achterhalen van bronnen heeft Plastic Spotter al gezorgd voor concrete maatregelen tot vermindering van het drijfvuil.'

Een voorbeeld hiervan zijn de statiegeldbekers bij grote feesten zoals de viering van 3 October. En Plastic Spotter heeft onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van plasticvrije terrassen.

Ottow zei ook: 'Het was erg leerzaam en mooi om te zien hoe bevlogen de vrijwilligers van Plastic Spotter zijn!! Ik hoop vaker mee te varen. Goed voorbeeld doet goed volgen.’

Annetje Ottow (voor) en Liselotte Rambonnet doen samen een aanval op het Leidse drijfvuil.

Drijfvuilvissen op zondag

Hoewel het officieel verboden is, wordt er weer gezwommen in de Leidse grachten en singels en het water zit dankzij goed waterbeheer vol leven. Maar er drijft op sommige plaatsen ook heel veel plastic en ander zwerfvuil in en op het water. De waterdieren hebben er hun buik vol van en het is ook nog een rotgezicht. Daarom gaat de kanovloot van Plastic Spotter op zondag de Leidse grachten op om het vuil weg te vissen. Je kunt je het hele jaar, wekelijks van 11.00 tot 15.00 u, aansluiten met een eigen kano, kajak of sup board, of met een kano van Plastic Spotter. Van alle overige benodigdheden, zoals grijpers, vuilniszakken en handschoenen, word je voorzien. Meteen reserveren?

Wist je…

• dat één sigarettenpeuk liters water vervuilt met plastic, arseen, lood en andere giftige stoffen?
  • dat vrijwilligers een baars verstrikt in een corona-handschoentje vonden en dat een foto daarvan de hele wereld overging, van CNN en The Guardian tot zelfs National Geographic?
  • dat de mooiste vondsten van de kanovloot 24/7 te zien zijn in de raamexpositie van het brughuisje op de Marebrug in Leiden?
  • dat de Leidse sneeuwvegers in die zeven dagen winter, afgelopen februari, niet alleen veegden maar ook meer dan tienduizend gifgroene kunststof haren van hun borstels achterlieten?
  • dat op 15 maart 2020 de tot nu toe duurste vondst werd gedaan bij het drijfvuilvissen: een (gestolen) peperdure racefiets van 6000 euro die, vrijwel ongeschonden, aan de dolblije eigenaar kon worden teruggegeven?

Analyse van het drijfvuil

Elke tocht levert een groot aantal vuilniszakken op, gevuld met drijfvuil. Het mes snijdt aan twee kanten: enerzijds is er weer wat vuil uit de grachten verdwenen, anderzijds analyseren meer dan vierhonderd vrijwilligers van Plastic Spotter, onder wie de Leidse biologen Auke-Florian Hiemstra (Naturalis) en Liselotte Rambonnet (Universiteit Leiden), het vuil. Het doel hiervan is de bronnen te achterhalen en te proberen het probleem bij die bronnen aan te pakken. Zo zorgen ze voor structureel minder plastic in de grachten.

Het voorkómen van drijfvuil is het belangrijke achterliggende doel.

Kano's uit de gracht?

Hiemstra en Rambonnet heetten Ottow welkom op 4 juli en begeleidden haar. De biologen vertellen later dat de toekomst van het drijfvuilvissen en het onderzoek door de kanovloot onzeker is: door nieuw gemeentelijk beleid hebben de kano's een ligplaatsvergunning nodig maar krijgen die momenteel niet. Komende donderdag stemt de gemeenteraad de kano’s wel of niet weg uit de Leidse binnenstad. 'We hebben altijd gezegd dat we pas stoppen als er geen plastic meer drijft', zegt een ontredderde Hiemstra. 'Hopelijk kiest de gemeenteraad voor schone grachten en mag de kanovloot blijven varen.'

Plastic Spotter is door o.a. Rambonnet en Hiemstra opgericht in 2019, het jaar dat de Universiteit Leiden 444 jaar bestond. Het initiatief kreeg een feestelijke subsidie van de universiteit en de gemeente Leiden in het kader van de viering van de verjaardag van de universiteit. Inmiddels wordt Plastic Spotter door diverse bedrijven en instellingen gesteund.

De medeoprichters van Plastic Spotter, Liselotte Rambonnet en Auke-Florian Hiemstra, met in het midden Annetje Ottow, tonen de buit van de dag van Ottow
Plastic Spotter
Een groep vrijwilligers.
Plastic Spotter