Onze favoriete podcasts voor in je vakantie

Inspiratie opdoen over duurzaamheid, verrast worden door bijzonder onderzoek of ontdekken welke schatten er in de collectie van de Universiteitsbibliotheek liggen? Luister deze zomer op het strand of onderweg naar je vakantiebestemming eens een podcast van een van onze wetenschappers of instituten. Wij zetten een paar toppers voor je op een rij.

Enkeltje Wetenschap

Van slangengif tot puberbreinen: Enkeltje Wetenschap brengt je elke maand een nieuwe aflevering met een jonge wetenschapper van onze universiteit. In een kwartiertje vertellen deze wetenschappers je over hun onderzoek – precies even lang als een enkele reis tussen Den Haag en Leiden, onze twee universiteitssteden.

Luister naar Enkeltje Wetenschap op Soundcloud, iTunes of Spotify

It’s Not Easy Being Green

Het Leiden University Green Office maakt ook een podcast. Het LUGO-team geeft je tips om duurzamer te leven en te werken, praten met Leidse klimaatwetenschappers en leggen de universitaire studentenpartijen langs hun groene meetlat.

Je kunt It’s Not Easy Being Green luisteren via onder andere Spotify en iTunes

De UBLPodcast

Welke schatten liggen er verborgen in de Bijzondere Collecties van onze Universiteitsbibliotheek? En wat vertellen die ons over onze geschiedenis? Duik in de collectie met experts van de UB, en leer meer over bijvoorbeeld papyrus-rollen uit de 7e eeuw, de ontsnapping van Hugo de Groot uit Slot Loevensteijn of de bloedige dekolonisatie van Indonesië.

Luister de UBLpodcast via onder andere Soundcloud, iTunes of Spotify

K-Pod: de podcast over Noord- en Zuid-Korea

Hoogleraar Koreastudies Remco Breuker maakt al enkele jaren zijn veelbeluisterde podcast K-Pod over de Korea’s. Samen met presentator Annette van Soest geeft hij achtergronden bij het nieuws over Noord- en Zuid-Korea. Hoe machtig is Kim Jong-un nou echt? Zal Noord-Korea ooit zijn kernwapenarsenaal afbouwen? En hoeveel invloed hebben Zuid-Koreaanse multinationals op het Koreaanse schiereiland?

Je kunt de K-pod beluisteren via onder andere Spotify en iTunes

Wipneus en zijn schimmelige vriendje Pim

Liever een verhaal dat maar één aflevering beslaat? Luister dan de podcast van de Albert Verweylezing van Bibi Dumon Tak. In haar vurige betoog getiteld ‘Wipneus en zijn schimmelige vriendje Pim’ breekt zij een lans voor jeugdliteratuur en trekt ze ten strijde tegen stoffige boeken en saaie methoden. ‘Lang leve Pietje Bell, maar Pietje is dood, we moeten door!’

Beluister Bibi Dumon Tak’s lezing in de Grote Vriendelijke Podcast

Studio Tegengif

Kroegpraat met inhoud, zo omschrijft Wimar Bolhuis de podcast die hij al sinds 2017 maakt met twee vrienden. Bolhuis is universitair docent economie bij de Faculteit Rechtsgeleerdheid. Elke twee weken schuiven zijn vrienden aan om, op kritische en vaak ietwat humoristische wijze, een belangrijk maatschappelijke thema, van achtergronden te voorzien. ‘We bieden zo een onafhankelijke, goed geïnformeerde dosis “tegengif” tegen de gekte in het publieke debat.'

Je vindt Studio Tegengif onder meer op Soundcloud, Spotify en iTunes

De Co-Cast

De master van de studie Geneeskunde bestaat voor een groot gedeelte uit de co-schappen. Hoe is het om co-assistent te zijn? Wat leer je, waar loop je tegenaan? Een groep co-assistenten van het LUMC deelt hun ervaringen. Van een topdokter die je alles leert tot huilen op de wc: alles komt aan bod in de Co-Cast.

De Co-Cast is te beluisteren via Spotify

Leiden Leadership Podcast

Johan Jan Beukman doet bij de Faculteit Governance & Global Affairs en het Leiden Leadership Center onderzoek naar publiek leiderschap. In zijn Leiden Leadership Podcast gaat hij elke aflevering in gesprek met een gast uit het publieke domein. Bijvoorbeeld over leiderschap in de zorg, over leidinggeven als iedereen thuis moet werken, of over de vraag hoe je een sportclub succesvol leidt.

Luister naar de Leiden Leadership Podcast via Anchor.fm

A Very Mindful Podcast

A Very Mindful Podcast is een podcast voor studenten, professionals en ieder ander die geïnteresseerd is in mindfulness en mentale gezondheid. De serie behandelt de theorie achter mindfulness, maar geeft ook veel praktische oefeningen.

Luister naar A Very Mindful Podcast via Spotify.

Een tip voor dit lijstje?

Maak jij zelf een podcast? Of heb je een podcast gehoord van een wetenschapper of student van de Universiteit Leiden, die echt in dit lijstje thuishoort? Mail de redactie, dan vullen we het artikel aan!