Universiteit Leiden

nl en

Solliciteren in Coronatijd: alumni Ancient History vertellen

Drie alumni van onze MA Ancient History vertellen hoe zij in coronatijd een baan vonden na hun afstuderen. Gabriël hing tijdens het gesprek een enorm bord met post-its als geheugensteuntje achter zijn laptop, Molly was blij dat de leden van de solllicitatiecommissie een ‘name tag’ op het scherm hadden en Diede vertelt dat het helpt om te bedenken dat de verwachtingen twee kanten op behoren te gaan.

Gabriël is recent aangenomen voor het PhD-project ‘Mapping Gender in Funerary Contexts’ aan de Johannes Gutenberg Universität Mainz. Hij deed zowel de MA Ancient History als de MA Religious Studies.

Gabriël

"Ik wist al heel lang dat ik voor een PhD wilde solliciteren, dus ik heb dit jaar kunnen gebruiken om me optimaal voor te bereiden. De extra vrije tijd, die ik wegens corona had, heb ik daarom onder meer gestoken in cursussen, het schrijven van een wetenschappelijk artikel en een bijbaantje als student-assistent. Tegelijkertijd vond ik het soms lastig. Vanzelfsprekend steek je veel moeite in een sollicitatie, ook mentaal. Ik merkte hoe moeilijk het was om geconcentreerd te blijven wanneer je niet zoveel buiten de deur kan ondernemen.

Ik moet toegeven dat ik het digitale interview enorm spannend vond. Het succes van je sollicitatie hangt ineens af van zaken als de internetverbinding, straatgeluid, enzovoorts. Daarnaast is het online-format een stuk onpersoonlijker. Ik moest mezelf tegenover vijf hoogleraren in een gesprek bewijzen, dus was het wel zaak dat ik mijn beste beentje voorzette. Gelukkig had ik me goed voorbereid en is alles op rolletjes gelopen: ik heb de positie gekregen!"

Post-its als geheugensteuntjes

"Oefen het sollicitatiegesprek. Moeilijke en onverwachte vragen kun je maar beter van tevoren krijgen. Ik had het geluk dat mijn Leidse docenten me onderwierpen aan een ‘mock-interview’. Denk verder aan je beeldschermrepresentativiteit. Test bijvoorbeeld hoe het licht in je kamer valt. Verder is het investeren in een goede webcam het overwegen waard. Ook heb ik vlak voor het gesprek hardop gelachen. Op die manier kon ik ontspannen en vrolijk-kijkend het interview in. Ten slotte keek ik steeds recht in de camera. Misschien voelt dat eerst wat onwennig, maar het zorgt er wel voor dat je persoonlijker overkomt.

Voordelen? Je eigen kamer is natuurlijk een vertrouwde omgeving om zoiets spannends als een sollicitatiegesprek te houden. Bovendien had ik achter mijn laptop een enorm bord opgehangen met post-its als geheugensteuntjes. Tevens heeft corona ervoor gezorgd dat ik met veel mensen die nu een PhD-traject doorlopen online kon netwerken. Zonder ‘lockdown’ zou ik hen minder snel hebben benaderd, laat staan gesproken."

Molly rondde in Leiden de MA Ancient History af na een bachelor Classics aan de University of Oxford. Ze is net gestart als ‘Access and Outreach Coordinator’ aan de University of Cambridge.

"Alles aan deze baan past gewoon echt bij mij. Ten eerste ben ik nog steeds betrokken bij Classics, wat geweldig is. Het werk houdt in dat ik kansarme kinderen van het staatsschoolsysteem lesgeef en mogelijk inspireer om klassieke talen te studeren aan de Universiteit van Cambridge. Het is echt fijn om mijn passie te delen! Ik voel me ook persoonlijk verbonden met de missie, omdat ik zelf na een staatsschool klassieke talen ben gaan studeren aan de Universiteit van Oxford, en mijn ouders nooit naar de universiteit zijn gegaan."

Tips en tricks voor je gesprek

"In tegenstelling tot de ‘real life’-versie zie je van alle gesprekspartners hun naam op het scherm, waardoor het makkelijk was om iedereen bij naam aan te spreken. Wat betreft de tips: focus op de baan die je echt wilt en doe daar extra je best voor. Het helpt ook om je digitale vaardigheden te benadrukken, vooral nu we ons in deze pandemie bevinden waar digitale vaardigheden erg waardevol zijn. Ten slotte en vooral: zie en presenteer jezelf als de oplossing voor een probleem. Onthoud dat de vacature er niet voor niets is, de organisatie moet echt iemand willen vinden als ze iemand aannemen in deze moeilijke tijd!

Natuurlijk hielp het dat ik Klassieken en Oude Geschiedenis heb gestudeerd in Oxford en in Leiden. Bij mijn eerste baan, de Norwich School, heb ik mijn organisatorische vaardigheden echt verbeterd, bijvoorbeeld door het organiseren van gemeenschapsinitiatieven zoals het uitdelen van maaltijden voor de kinderen in nood tijdens de lockdown. Ik denk dat deze combinatie van een passie voor klassieke talen en eerdere ervaring in organisatorische en outreach-operaties mij de juiste persoon voor de baan heeft gemaakt."

Bekijk ook de 'outreach' Facebook-pagina van Classics aan de University of Cambridge, waar Molly regelmatig post: https://www.facebook.com/greeksromansus

Diede

Diede combineerde de MA Ancient History met een bijbaan als medewerker examinering aan de Hogeschool NTI. Ze is net begonnen als trainee informatiemanagement binnen een bedrijf dat overheidsinstanties adviseert.

"Ik had natuurlijk geluk dat ik al een bijbaan bij het NTI had. Nadat ik vorig jaar afstudeerde, kon ik doorstromen naar een nieuwe functie binnen het bedrijf, waar ik veel ervaring op heb gedaan. Als ‘coördinator stage en afstuderen’ was ik verantwoordelijk voor het waarborgen van de kwaliteit en het soepele verloop van de afstudeertrajecten. Hier ontdekte ik hoe tof ik het vind om me bezig te houden met procesverbetering en -efficiëntie en om te werken met systemen. Ik ondervond ook dat ik aanleg heb voor regelen, ordenen en organiseren. Op basis daarvan ben ik toen verder gaan solliciteren.

Door de ‘lockdown’ was mijn interview digitaal en ergens vond ik dat ook wel prettig. Bij wijze van spreken kan je zelfs een joggingbroek aan, niemand die het ziet! Hoe dan ook, het belangrijkste dat ik over de jaren heen in sollicitatiegesprekken heb geleerd, is dat het een gesprek is, en geen eenzijdige keuring. Vragen stellen tijdens het gesprek is daarom een absolute ‘must’. Het is handig om altijd een aantal inhoudelijke vragen over de functie voor te bereiden, maar ook betreffende praktische zaken als het contract, de doorstroommogelijkheden en zoiets simpels als of je werkplek thuis of op het kantoor is (zeker gezien de coronaperiode relevant)."

Van student Geschiedenis naar trainee informatiemanagement

"Er zijn veel raakvlakken tussen historische onderzoeksvaardigheden en allerlei soorten banen. Sterker nog, historici zijn best gewild in het bedrijfsleven. Als trainee informatiemanagement ga ik kijken naar de wijze waarop een instantie zijn informatie ordent en archiveert en hoe die processen eventueel efficiënter geregeld kunnen worden. Hoewel ik nu een traineeship volg om bekend te raken met alle specifieke systemen, ligt het 'fundament' er eigenlijk al. Tijdens de studie Geschiedenis leer je per slot van rekening om grote hoeveelheden gevarieerde bronnen te zoeken, selecteren, rangschikken, organiseren en verwerken tot iets nieuws. In zekere zin zal ik dat ook gaan doen, alleen dan als adviseur over de informatieprocessen bij overheidsinstanties."

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.