The making of 'Dit is Kunst. Toch?'

Ze zijn er allemaal, de makers van FSW. Onze studenten en medewerkers maken samen de expositie: Dit is Kunst. Toch? In het Pieter de la Courtgebouw mogen de kunstenaars zelf hun werk ophangen of neervlijen in een vitrine. Brenda de Groot hoopt maar dat er niemand tegen de glazen vitrine aanstoot, want haar werk is al zo kwetsbaar. ‘Het is zo wel goed te zien.’ En daar gaat het maar om.

Passen en meten

Die aandacht voor haar werk deelt Brenda met alle anderen. Soms was het passen en meten geblazen, beetje naar links, beetje naar rechts, altijd voorzichtig. En hangt het wel waterpas? Dat blijkt trouwens te checken met een app. De feestelijke opening zou samenvallen met de opening van het facultaire jaar, maar onhaalbaar wegens Corona. Net na de nieuwste persconferentie liggen nu versoepelingen in het verschiet en mogen we straks weer met meer mensen, per 25 september 2021.

Geerte Rietveld

Speurtocht

Dat betekent dat meer FSW-ers hun basis thuis zullen afwisselen met hun thuisbasis FSW. Dat betekent dat meer mensen het werk zien van collega’s en studenten in de gangen op de begane grond bij het OSC en naar de kantine. En natuurlijk op de eerste verdieping. Daar exposeren medewerker Willem van Eeden en student Jie Jie Pan op de hotspot, te zien vanuit de hal. Blijf een beetje speuren voor een verborgen verrassing in de Putman-gang erachter. Als je tenminste niet ben blijven plakken aan een wandje afstudeerfoto’s van Geerte Rietveld.

Nomineer een kunstwerk

De namen van de makers hangen bij de werken, de titels ook. En omdat het om onze eigen mensen gaat, lees je wat meer over het wie en waarom en of hun werk te koop is. Een bod uitbrengen kan altijd. Als facultaire kunstcommissie doen we elk jaar een aankoop voor onze eigen FSW-collectie. Welk werk zou jij ons daarvoor aanraden en waarom? Mail je tip naar de kunstcie@fsw.leidenuniv.nl en maak kans op een leuke verrassing.

Bannerschilderij: Peter Nas
Tekst: Mardet van Gennip