Marian Klamer en Rik van Gijn op NEMO Kennislink over uitstervende talen

Wat gaat er verloren als een taal uitsterft? Volgens hoogleraar Marian Klamer en universitair docent Rik van Gijn gaat er meer dan alleen de taal verloren. Maar hoe sterft een taal eigenlijk uit?

Een voorbeeld kan bijvoorbeeld in Indonesië gevonden worden. Daar spreken volwassenen nog wel een inheemse taal, maar hun kinderen niet. ‘Op school wordt Indonesisch gesproken, alle geschreven taal is Indonesisch. Ouders denken daarom dat die taal hun kinderen een beter toekomstperspectief biedt. Dat is misschien ook zo, maar ze zouden ook kunnen kiezen voor een meertalige opvoeding. Vaak realiseren ze zich helemaal niet dat hun moedertaal er door deze keuze over dertig jaar niet meer is,’ legt Klamer uit.

Van Gijn ziet hetzelfde fenomeen in Zuid-Amerika. ‘Mensen stappen over op het Spaans vanwege de economische vooruitzichten. Maar de denkfout die veel mensen maken is dat ze hun eigen taal daarbij moeten opgeven. Wat hierin ook meespeelt: deze mensen schamen zich voor hun taal en cultuur doordat ze al decennialang gediscrimineerd worden. In mijn ogen hangt het verlies van inheemse talen in Zuid-Amerika sterk samen met schaamte en racisme.’

Meer weten?

Lees dan het artikel op de website van NEMO Kennislink.