Van bureaustoel naar collegebank: wat misten jullie? (En wat niet?)

Het afgelopen jaar speelde ons leven zich voornamelijk af in een (vaak) kleine kamer. Er werd gestudeerd, gewerkt, geborreld en geslapen in een ruimte van gemiddeld 12 vierkante meter. In dit artikel staan we stil bij hoe het thuis studeren jullie is vergaan en zoomen we in op de dingen waar jullie het meest naar uitkijken in het nieuwe collegejaar.

Dit is het tweede deel van de zomerserie Van Bureaustoel naar Collegebank

Deel 1: Start nieuw collegejaar
Deel 3: Tips voor een goede start (met speciale hotspotroute!)
Deel 4: Hoogtepunten en vooruitblik

Via Instagram vroegen we wat jullie het meest gaan missen aan thuis studeren. Het uitslapen en de flexibiliteit van het thuisonderwijs werden meerdere malen genoemd. Ook de minder lange reistijd, oneindig veel koffie en colleges die vanuit bed gevolgd kunnen worden erg gewaardeerd. De discussie over ‘wel of niet de felle UB-lamp aan’, de dagelijkse zoektocht naar een studeerplek in de bieb of wachten in de rij met poortjes, zijn dingen jullie zeker niet hebben gemist.

Ondanks deze voordelen is het niet altijd even makkelijk geweest het afgelopen jaar. Dat jullie er alsnog het beste van hebben gemaakt, werd duidelijk toen we jullie vroegen foto’s in te sturen van jullie thuiswerkplek. De TL-buizen van de UB werden ingeruild voor gezellig en sfeervol licht, de mooiste bloemen verschenen op jullie bureaus, er werd gewerkt met meerdere schermen en het uitzicht op die oh-zo-eenzame boom in de faculteitsbieb werd in sommige gevallen zelfs ingeruild voor uitzicht op een uitgestrekte golfbaan.

(Artikel gaat verder onder fotoserie)

Natuurlijk waren we ook erg nieuwsgierig de dingen waar jullie het meest naar uitkijken als het fysieke onderwijs weer start. Dit blijken eigenlijk de simpele dingen te zijn die we jarenlang allemaal voor lief hebben genomen. Jullie hebben aangegeven enorm uit te kijken naar het sociale contact, het ontmoeten van nieuwe mensen en het volgen van colleges en werkgroepen in een echte collegezaal.

Al met al hebben jullie je er over het algemeen goed doorheen geslagen het afgelopen anderhalf jaar. Het thuis studeren bleek soms zelfs zo slecht nog niet. De meerderheid geeft echter aan dat de voordelen van het thuis studeren niet opwegen tegen de nadelen. Colleges volgen met vrienden en meer dan die paar meter aan bewegingsruimte hebben, is volgens jullie moeilijk te verslaan. Misschien kunnen we nog wel een petitie starten bij de gemeente om een golfbaan aan te leggen naast de UB, zodat het mooie uitzicht in ieder geval niet verloren gaat.