Nieuwe bundel belicht impact corona in Leiden

Op dinsdag 7 september verschijnt het boek ‘Plots stond het Leidse leven stil’, geschreven door Charlotte Boin, Leids freelance auteur. Deze bundel interviews schetst een beeld van de turbulentie die corona teweeg bracht onder studenten, wetenschappers en relaties van de Universiteit Leiden.

De impact van de coronapandemie wordt vanuit verschillende perspectieven belicht. Enkele fragmenten uit het boek:

Sebe Myeni (senior onderzoeker Moleculaire Virologie, LUMC)

Myeni zag dat collega’s hun werk invluchtten om de onzekerheid van de pandemie het hoofd te bieden. ‘Het was voor velen het enige domein waar ze controle op uit konden oefenen’, blikt ze terug. ‘Hier kon je iets bijdragen. Voor mij werkte het geruststellend dat ik een achtergrond heb waarmee ik iets voor mensen kon betekenen. Dat was de reden dat ik elke ochtend weer vroeg mijn bed uit kwam.'

Maarten Keulemans (alumnus en wetenschapsjournalist)

Keulemans is buitengewoon kritisch over de manier waarop bestuurders communiceerden over de coronamaatregelen. ‘Dat was superslecht. Echt extreem, extreem slecht.’ Rutte en De Jonge vermeldden conclusies zonder de achterliggende overwegingen toe te lichten. ‘In een persconferentie zeggen, “Volk, we gaan nu allemaal dit doen,” dat is geen communicatie. Communicatie is mensen meenemen in je verhaal en de afwegingen die je gemaakt hebt.’ Maar het kernprobleem, doceert Keulemans, is dat wetenschap politiek is gemaakt. Door al vroeg het advies van het OMT als “heilig” te bestempelen, schoof premier Rutte de verantwoordelijkheid voor de maatregelen in de schoenen van de wetenschappers.

Martijn Ridderbos (vice-voorzitter College van Bestuur Universiteit Leiden)

De pandemie heeft ook iets gebracht, benadrukt Ridderbos. ‘In eerste instantie dat enorme gevoel van: we kunnen dit met elkaar aan. De verbondenheid. In een grote organisatie is de neiging om alles in silo’s en kolommen te organiseren. Financiën doet dit, onderwijs doet dat. In de crisis kon dat niet meer. We hebben laten zien dat samenwerken iets moois is. Als je over de muren heen kijkt en over de hokjes heen stapt, kun je iets creëren wat je niet in de gaten hebt als je in dat eigen gebouwtje blijft.'

Adriaan Veuger (student Biologie) en Daan Yesilkagit (student Rechten)

De lockdown was eigenlijk best gezellig. Samen speelden ze bordspellen en keken ze series. ‘Dat was twee weken leuk’, weet Veuger nog. ‘Je zit met elkaar opgesloten en je hoeft opeens niks meer’, voegt Yesilkagit toe. ‘Dan komt vrij snel het besef: je kán ook niks meer.’ De strenge isolatie die de mannen zichzelf oplegden en ook om zich heen zagen, werd in de media amper gemeld. Yesilkagit: ‘De enige berichtgeving ging over grote feesten bij studenten. Maar bij ons waren er geen feestjes. Er was helemaal niets.’

Het boek bevat nog veel meer interviews. Onder anderen Leids filosoof Bas Haring, Leids hoogleraar Gezondheidspsychologie Andrea Evers en voormalig rector magnificus Carel Stolker geven hun kijk op het bewogen academisch jaar dat achter ons ligt.

Foto's: Simone Both

‘Plots stond het Leidse leven stil’
Auteur: Charlotte Boin (1998)
ISBN 978 90 831 4311 8
Uitgeverij Verse Lucht

De redactie van universiteitleiden.nl verloot drie exemplaren van het boek ‘Plots stond het Leidse leven stil’ onder lezers. Stuur vóór dinsdag 14 september een mail naar de redactie, met vermelding van uw naam en adres. Winnaars ontvangen bericht van ons.