Aafje de Roest start succesvolle actie #WIJZIJNNEERLANDICI

De studie Nederlands zou volgens schrijver Abdelkader Benali op sterven na dood zijn. In een column in Trouw noemde hij iedereen die Nederlands studeert ‘een martelaar’. Neerlandica en promovenda Aafje de Roest bedacht de online actie #WIJZIJNNEERLANDICI om zijn ongelijk te bewijzen.

Nadat Benali’s column was gepubliceerd, vertelde zij op Twitter en LinkedIn wat er leuk is aan de studie. Volgens De Roest hebben veel studenten en neerlandici een enorme passie voor de taal, literatuur en de rol daarvan in de maatschappij. Ze roemt bovendien de diversiteit aan onderwerpen die tijdens de studie aan bod komt (van hiphop tot klimaatliteratuur).

De Roests post op LinkedIn

Meedoen

In het bericht roept zij tot slot (oud)studenten Nederlands op om hun positieve ervaringen te delen, zodat meer jongeren met verschillende socioculturele achtergronden kunnen zien wat er allemaal kan en mag bij de studie. Enkele dagen later is de LinkedIn-post meer dan 30.000 keer bekeken. De hashtag #WIJZIJNNEERLANDICI die collega-neerlandici op Twitter plaatsen is twee dagen trending.

Warm welkom

Een week later is De Roest blij met het succes van de actie. ‘Benali gaf de studie Nederlands eigenlijk het label archaïsch. Dat is niet waar. Hoewel er natuurlijk ruimte voor verbetering is, vind ik het belangrijk om een positief geluid te laten klinken. Via social media kon ik een groot podium creëren waarop heel veel mensen hun passie voor de studie Nederlands hebben gedeeld. De studie staat heel erg in de wereld en dat blijkt uit alle energieke, enthousiaste, originele online reacties van allerlei neerlandici die op verschillende plekken in de samenleving werkzaam zijn, van nieuwsredacteuren of presentatoren (Mathijs van Nieuwkerk, Liesbeth Staats, Cornald Maas) tot copywriters tot docenten en politici,’ aldus De Roest. Ze ziet de actie graag als een warm welkom voor nieuwe studenten die enthousiast zijn over de opleiding.