Universiteit Leiden

nl en

Assessorpraat: Ebrar Kaya volgt Jonatan Wirix-Speetjens op als assessor

Als student meepraten op bestuursniveau? Jonatan Wirix-Speetjens deed het de afgelopen twee jaar als assessor van de Faculteit Geesteswetenschappen. Vanaf september neemt Ebrar Kaya het stokje van hem over. In dit interview blikken we met hen terug én vooruit op het assessorschap.

Wat doet de assessor?

Het faculteitsbestuur geeft leiding aan de faculteit en beheert de portefeuilles onderwijs, onderzoek en organisatie. De assessor zit als studentlid in het faculteitsbestuur en vormt de schakel met de studenten. Zij kunnen bij de assessor terecht bij klachten, en voor suggesties en ideeën.

Jonatan Wirix-Speetjens

‘Het was een hele waardevolle ervaring om assessor te zijn’

Twee jaar lang was Jonatan als assessor een bekend gezicht op de faculteit. Hoe is het hem vergaan? ‘Ik heb veel geleerd, onder andere waar mijn interesses en desinteresses liggen’, lacht hij. ‘Maar ik kan vooral zeggen dat het een hele waardevolle ervaring was. Als student in het Faculteitsbestuur ben je volwaardig bestuurslid. Je leert zo de waarde van een goede medezeggenschapstructuur, vooral in een faculteit die ingewikkeld georganiseerd is: er zijn op heel veel afzonderlijke plekken mensen die het beste voor hebben met de faculteit, maar het is soms lastig elkaar te vinden.’

Wat de situatie nog ingewikkelder maakt, is dat de Faculteit Geesteswetenschappen over twee steden is verdeeld: Leiden en Den Haag. Jonatan legt uit dat dit voor specifieke uitdagingen zorgt. ‘De Engelstalige bacheloropleidingen International Studies en Urban Studies zijn gevestigd op de Campus The Hague. De campus heeft een eigen identiteit met eigen uitdagingen en mogelijkheden. Daarom moeten we niet zomaar vanuit Leiden bedenken wat we in Den Haag gaan doen, zeker niet als het studenten aangaat. Dit jaar zijn we een klankbordgroep begonnen met “Haagse” studenten en gaan we het met hen hebben over hoe we de campus community kunnen ondersteunen. Zo kunnen we specifieke campusuitdagingen gericht aanpakken.’

Een trotse assessor

Dit jaar verliep anders dan hij had verwacht, maar toch is er volgens Jonatan genoeg bereikt. ‘Allereerst, misschien een beetje een roze olifant, op hoe we met z’n allen ondanks corona het draaiende hebben gehouden. Iedereen heeft zich enorm ingezet: studieverenigingen waren zo creatief en vastberaden en organiseerden alsnog veel online activiteiten.’

‘Dat brengt me op het tweede punt: studentenwelzijn. Ik ben trots dat we dat als beleidsonderwerp hoger op de agenda hebben weten te krijgen. Zo worden er meer studentpsychologen aangesteld en krijgt onze faculteit een eigen wellbeing officer. We zijn er nog niet, maar de eerste stappen zijn gezet en er wordt nu serieuzer naar gekeken.’

’Tenslotte ben ik ook trots op initiatieven die ontwikkeld zijn op het gebied van Diversiteit en Inclusie. In samenwerking met het Universitair Expertisecentrum en onze eigen beleidsmedewerker hebben we onze studentenklankbordgroep beter betrokken, het trainingsaanbod voor besturen uitgebreid en een werkgroep opgezet voor studieverenigingsbesturen. Zo betrekken we studenten bij het onderwerp en horen de beleidsmakers beter wat er speelt.’

Jonatan heeft nog advies voor Ebrar: ‘Het is een voorrecht om deze positie te mogen bekleden, dus geniet ervan. Als assessor komt er veel op je af, maar gelukkig sta je er niet alleen voor. Er is een heel sterk netwerk van studenten, dus maak daar gebruik van om de studentenstem te horen. Het is daarbij belangrijk om alle studenten te betrekken, juist ook diegenen die niet per se actief zijn binnen de faculteit.’

Ebrar Kaya

Een nieuw maar bekend gezicht

De nieuwe assessor en student Midden-Oostenstudies, Ebrar, is geen onbekende in de medezeggenschap: hij zat in de opleidingscommissie, was deel van de facultaire adviescommissie voor onderwijs, én was voorzitter van een studentenpartij. ‘Ik loop hier al jaren rond, maar ontdek iedere dag nieuwe dingen. Als assessor kun je zowel de faculteit assisteren, als leren hoe deze werkt. Dus als je wil meedenken, is assessorschap een uitgelezen mogelijkheid.’

‘Ik vind het ook leuk om studenten te vertegenwoordigen,’ vertelt hij. ‘Het is belangrijk dat alle studenten het gevoel hebben en doorhebben dat ze hier thuis zijn én mogen zijn. Ze moeten weten wat de mogelijkheden zijn binnen de faculteit over het mogen meepraten. Medezeggenschap heeft immers invloed op het onderwijs, maar ook op jouw studietijd en studentenervaring.’

Onderwijs staat dan ook hoog bij Ebrar op het lijstje. ‘Dat we degelijk onderwijs hebben is belangrijk. De noemer “goed onderwijs” kan heel breed geïnterpreteerd worden door verschillende mensen. Er zijn een aantal standaardfacetten, maar het moet toegankelijk zijn en van hoogstaande kwaliteit. Dat sluit elkaar niet uit. Hoe goed het onderwijs is, is direct gerelateerd aan wat studenten eruit kunnen halen. Bij Geesteswetenschappen zijn wij, bij uitstek, de mensen die reflecteren op de samenleving, dus die schijnwerpers moeten we ook op onszelf zetten.’

‘Als je me ziet, spreek me aan!’

Het einde van corona is nog niet volledig in zicht en dat brengt een extra uitdaging met zich mee: hoe zorg je dat je als assessor zichtbaar bent voor studenten? ‘Ik ga dansend in het koekiemonsterpak door het Lipsius’, verwijst hij al grappend naar de actie tijdens de Nationale Studentenquête. Hij vervolgt serieus: ‘Ik wil graag persoonlijk contact zoeken en gevonden worden. Ik ben direct te benaderen, dus als je me ziet, spreek me maar aan! Ik wil mijn medestudenten duidelijk maken dat hun input gewenst is en al hun goede ideeën welkom zijn. En dat geldt natuurlijk evengoed voor internationale studenten en de Campus The Hague, dus is het belangrijk dat je de studenten gelijkwaardig behandelt. Het voorbeeld dat Jonatan noemde van de klankbordgroep is een goed begin. Daarnaast zijn we bezig met opzetten van een POPcorner The Hague en werken we naar een wellbeing officer voor de campus.’

Samen zorgen voor een veilige en inclusieve faculteit

Een veilige en inclusieve omgeving, daar staat Ebrar voor, maar er is nog ruimte voor verbetering. ‘Dat zie je terug aan de klachten die worden ingediend. Het is natuurlijk je goed recht, maar het geeft ook dat er problemen spelen. Problemen zijn gelukkig oplosbaar, maar voor een student zijn de wegen er naartoe vaak onduidelijk of ontoereikbaar. Het is onze verantwoordelijkheid om daar verandering in te brengen. ’

En juist dat is iets waar we samen aan moeten werken als het aan de nieuwe assessor ligt. ‘We hebben allemaal individuele visies omtrent hoe de faculteit eruit moet zien, hoeveel kunnen we daarvan waarmaken? Ik ben erg blij dat we elkaar volgend semester weer kunnen zien, om ideeën uit te wisselen, samen te brainstormen en te kijken naar wat er beter kan – en wat er goed gaat!’

Heb je een vraag aan Ebrar of wil je gewoon een keer met hem in gesprek? Stuur dan een mail naar assessor@hum.leidenuniv.nl. Je kan hem natuurlijk ook altijd aanspreken als je hem in de wandelgangen tegenkomt!

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.