Een veilig gevoel bij Geesteswetenschappen: een all-gendertoilet in ieder gebouw

De universiteit zet zich in om een toegankelijke leer- en werkomgeving te verzorgen voor studenten en medewerkers. Zij moeten zich thuis kunnen voelen op onze faculteit. In ieder gebouw van Geesteswetenschappen bevindt zich daarom een all-gendertoilet om bij te dragen aan dat gevoel van erkenning en veiligheid.

Update 30 maart 2023

De bewegwijzering van de all-gender toiletten is aangepast: zie hiernaast voor het nieuwe icoon. Ook zijn de locaties van sommige all-gender toiletten aangepast: zie onderin het bericht voor alle huidige locaties.

Het facultaire diversiteits- en inclusiviteitsbeleid heeft als doel een toegankelijke leer- en werkomgeving te verzorgen voor studenten en medewerkers. Onderdeel hiervan is het vergroten van de (fysieke) toegankelijkheid van universitaire gebouwen: denk aan rolstoelvriendelijke routes, gebedsruimtes en kolfruimtes – maar óók aan toiletten.

Een toilet voor iedereen

Niet alle studenten en medewerkers herkennen zich in het geslacht dat ze hebben gekregen bij de geboorte of voelen zich thuis in het onderscheid tussen man en vrouw. Dat kan ervoor zorgen dat ‘naar de wc gaan’ tot een stressvolle situatie leidt. Daarom heeft ieder gebouw van de Faculteit Geesteswetenschappen tenminste één all-gendertoilet: een toilet waar iedereen, ongeacht geslacht, gebruik van kan maken.

Het faciliteren van all-gendertoiletten draagt bij aan het gevoel van erkenning en veiligheid voor alle studenten en medewerkers. Toiletten spelen een cruciale sociale rol in de bevordering van een inclusieve en veilige leer- en werkgemeenschap. Iedereen moet immers veilig en zonder zorgen gebruik kunnen maken van het toilet.

‘Vanuit het Expertisebureau Diversiteit en Inclusie wordt hier al langer om gevraagd’, vertelt Aurelie van ’t Slot, de beleidsmedewerker Diversiteit & Inclusie van de Faculteit Geesteswetenschappen. ‘Er zijn verschillende speerpunten in het beleid en één van de werkvelden focust zich op een toegankelijke en inclusieve omgeving. Faciliteiten zijn daar een belangrijk onderdeel van en de komst van een all-gendertoilet in ieder gebouw is een stap in de goede richting.’

Bordje all-gender toilet
Aan dit bordje herken je een all gender toilet

Waar vind ik de all-gendertoiletten?

(Update: 30 maart 2023)

De all-gendertoiletten zijn herkenbaar aan het nieuwe icoon (rechts). De locaties van de all-gendertoiletten vind je hieronder en komen ook op de gebouwenpagina’s te staan op de universitaire website.

• Arsenaal: begane grond, nabij Study Lounge
  • Huizinga: begane grond, nabij de ingang
  • Lipsius: 0.66 en 1.16
  • PJ Veth: begane grond, nabij collegezaal 0.07
  • Reuvens: 1.43
  • Schouwburgstraat: B3.10, B3.11, B3.05a, B3.05b, B4.11 en B4.12
  • Vrieshof: begane grond
  • Wijnhaven: 3.33 en 3.34

Heb jij een vraag over diversiteit en inclusie binnen de Faculteit Geesteswetenschappen? Of heb je een idee of suggestie? Neem dan contact op met Aurelie van ’t Slot via divers-inclusief@hum.leidenuniv.nl.