Genetica wijst uit: het Indo-Europees kwam niet te paard naar Europa

Paarden werden voor het eerst getemd in Zuidwest-Rusland, concludeert een internationaal team van wetenschappers in het gerenommeerde tijdschrift Nature. Daarmee lossen zij een oud archeologisch vraagstuk op. Maar die domesticatie heeft opvallend genoeg niet bijgedragen aan de snelle verspreiding van Indo-Europese talen in Europa, blijkt uit Leids deelonderzoek.

In het Nature-artikel concluderen de wetenschappers dat de eerste paarden zo’n vijfduizend jaar geleden werden getemd in het gebied tussen de Wolga en de Don, twee rivieren in het Westen van Rusland. Op basis van DNA-onderzoek op 273 antieke paardenskeletten hebben zij zo de exacte locatie kunnen bepalen waar het paard voor het eerst werd gedomesticeerd. Daarmee beslechten zij een langlopende discussie in de archeologie.

Het gedomesticeerde paard is echter niet de oorzaak van de razendsnelle verspreiding van Indo-Europese talen in Europa in dezelfde periode, blijkt uit deelonderzoek van de Leidse taalwetenschapper Guus Kroonen. Zo’n vijfduizend jaar geleden werd deze taalfamilie door Russische immigranten naar Europa gebracht, en werd hier uiteindelijk hartstikke dominant. Nog altijd is het Indo-Europees de voorouder van vrijwel alle Europese talen, waaronder het Nederlands. Maar het zojuist getemde paard speelde daarbij dus geen rol van betekenis.

'Taalkundigen proberen al tijden te achterhalen hoe de Indo-Europese taalfamilie zich zo snel en succesvol heeft kunnen verspreiden.'

Hypothese deels afgeserveerd

Daarmee wordt een belangrijke archeologische en taalkundige hypothese gedeeltelijk afgeserveerd, legt Kroonen uit. ‘Taalkundigen proberen al tijden te achterhalen hoe de Indo-Europese taalfamilie zich zo snel en succesvol heeft kunnen verspreiden. Volgens een populaire theorie zou de domesticatie van het paard daar aan hebben bijgedragen, omdat je te paard nu eenmaal veel sneller reist. Maar die theorie gaat dus niet op voor Europa, blijkt uit dit deelonderzoek.’

Kroonen kwam tot deze conclusie nadat hij samen met enkele archeologen Europese paardenresten liet onderzoeken, afkomstig uit de periode dat het Indo-Europees zich over Europa verspreidde. Uit het onderzoek bleek dat geen van deze Europese paarden afstamde van de Russische steppepaarden, de dieren die voor het eerst werden gedomesticeerd. Conclusie: de Russische immigranten moeten te voet naar Europa zijn gekomen, waarbij ze hun Indo-Europese taal meenamen. De paarden bleven thuis.

Guus Kroonen