Jeffrey Fynn-Paul in NRC over hoe ‘activistische historici de democratie bedreigen’

In een interview met het NRC legt Jeffrey Fynn-Paul, universitair docent economische geschiedenis, uit waarom hij - samen met diverse historici - een manifest heeft ondertekend dat stelt dat ‘activistische historici de democratie bedreigen’ doordat ze de geschiedenis ‘onjuist interpreteren’.

‘De consensus binnen de academische wereld in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is dat je de Europese, westerse geschiedenis zo negatief mogelijk moet bekijken. Wij willen het vakgebied weghalen uit die extreme hoek en terugbrengen naar het midden,’ stelt Fynn-Paul.

‘Ik merk het bij studenten. Een jaar of tien geleden hadden die een gezond cynische houding ten opzichte van het westers democratisch experiment. Ze zagen dat er veel aan te verbeteren was, maar ook dat het vooruitgang had gebracht. Nu denken ze dat het één grote schijnvertoning is, op basis van diefstal en genocide. Als de elite dat gelooft, is dat niet gezond voor de democratie. Het veronderstelt namelijk dat er binnen de democratische instituties geen vooruitgang is te boeken.’

Meer weten?

Lees het artikel op de website van het NRC.