Jelle van Buuren en Bart Schuurman in Trouw over de jihadistische terroristische dreiging

Onlangs zijn er negen Eindhovenaren opgepakt op verdenking van het voorbereiden en trainen voor een terroristisch misdrijf. Dat het gaat om een groep, gaat tegen de internationale trend van alleen opererende terroristen in. Jelle van Buuren en Bart Schuurman beantwoordden er vragen over in een artikel van Trouw.

Alhoewel er soms wordt gedacht dat het jihadisme in Nederland passé is, bleek met oppakken van de negen mannen uit Eindhoven dat dit niet helemaal het geval is. Terrorisme-expert Van Buuren ziet dan ook dat het jihadistisch milieu niet verdwenen is. Van Buuren zegt hierover: 'Het milieu is wel verzwakt, het gaat nog om ongeveer vijfhonderd personen. Ze zijn niet goed georganiseerd en het ontbreekt aan richting en leiderschap.' Schuurman, universiar hoofddocent aan ISGA, noemt de jihadisten in Nederland ‘los zand’. Schuurman: ‘De groep die ISIS een warm hart toedraagt is relatief groot. Een kleine minderheid gaat tot actie over, en het blijft lastig om de aanslagplegers te onderscheiden van de mensen die het bij praten houden.’ Schuurman en van Buuren constateren dat de dreiging niet weg is.

Afghanistan

Een van de mannen die is opgepakt, komt uit Afghanistan. Met blik op de huidige ontwikkelingen in Afghanistan, rijst de vraag of de overwinning van de Taliban daar iets te maken kan hebben met het handelen van de negen mannen hier. Volgens Van Buuren is hierover niets zeker. Daarnaast heeft de AIVD deze zomer de politie al ingelicht over deze groep en dat was voordat Afghanistan in handen van de Taliban viel. Ook is een verband ingewikkeld omdat de ISIS en de Taliban rivalen zijn. Van Buuren: ‘ISIS vindt de Taliban maar slappe hap. Tegelijk kan het wel zo zijn dat moslims de overwinning van de Taliban als een triomf op het westen zien en dat het daardoor een extra motivatie voor hen vormt - maar dat is heel erg speculeren.’

Lees het hele artikel van Trouw hier

Jelle van Buuren is universitair docent aan de Universiteit Leiden - Institute of Security and Global Affairs. Zijn onderzoeksinteresses liggen onder andere in de Europese politiesamenwerking, samenwerking van inlichtingen en grensbeheer. In zijn huidige onderzoek gaat hij in op de vraag welke rol complotdenken speelt in processen van delegitimisering.

Bart Schuurman werkt als onderzoeker voor het ISGA aan verschillende projecten, waaronder een proefschrift over het ontstaan van de Hofstadgroep. Daarnaast richt zijn onderzoek zich op strategische onderhandelingen tussen regeringen en non-statelijke actoren, de invloed van publieke steun op het verloop van terrorisme-gerelateerde conflicten, de militair-theoreticus Carl von Clausewitz en obstakels voor Westers succes in zogeheten 'asymmetrische conflicten'.