Jesse Klaver winnaar Debatprijs Algemene Politieke Beschouwingen 2021

Jesse Klaver is de winnaar van de Debatprijs 2021. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt door het Nederlands Debat Instituut en de Universiteit Leiden aan de beste debater van de Algemene Beschouwingen. Volgens de jury was Klaver over de hele linie sterk. 'Jesse Klaver combineerde een bevlogen en goed uitgewerkte eerste termijn met effectieve en op resultaat gerichte interrupties.'

Dat Klaver zijn eerste-termijnspeech volledig uit het hoofd hield, leverde een natuurlijke, muzikale en spannende spreektrant op. Met een inleiding vol voorbeelden van politici van alle partijen die goed werk hebben geleverd, gaf hij een overtuigend beeld van het belang van het parlement. Hij probeerde voortdurend de andere partijen tot minder polarisatie en een betere samenwerking te verleiden. Ook herhaalde hij als rode draad in zijn betoog de zin: ‘Iedere dag hebben wij de keuze, halen wij het beste of het slechtste in de politiek naar boven?’

Daarnaast speelde Klaver de volle twee dagen een belangrijke rol met zijn interrupties die meestal positief en scherp waren. De jury was ook positief over Rob Jetten en Esther Ouwehand. Jetten viel op door zijn  gepassioneerde interrupties waarin hij in krachtige termen afstand nam tegen Wilders en Baudet. Ouwehand wist veel concrete voorbeelden te geven van de urgentie van het klimaatbeleid en de vertragende rol van CDA en VVD daar in.

Over de Debatprijs

De prijs is een initiatief van het Nederlands Debat Instituut in samenwerking met de Universiteit Leiden. De jury bestaat uit Roderik van Grieken (directeur Nederlands Debat Instituut) en Jaap de Jong (hoogleraar Journalistiek en Nieuwe Media Universiteit Leiden), met medewerking van de masterstudenten Journalistiek van de Leidse Universiteit. Met de prijs willen de initiatiefnemers aandacht vestigen op het maatschappelijk belang en de waarde van een goed politiek debat voor de samenleving. Het Nederlands Debat Instituut heeft de Debatprijs in 2008 in het leven geroepen om aandacht te vragen voor de waarde van een goed debat. Voorgaande edities werden gewonnen door Femke Halsema (2008), Alexander Pechtold (2009 en 2014), Mark Rutte (2010, 2011 en 2013) Geert Wilders (2015) en Halbe Zijlstra (2016), Lodewijk Asscher (2018, 2019, 2020). In 2012 en 2017 werd de prijs niet uitgereikt.