Masterscriptie over kinderrechten? Ding mee naar de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs 2021

De Afdeling Jeugdrecht van de Universiteit Leiden en kinderrechtenorganisatie Defence for Children loven dit najaar voor de negende keer de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs uit.

In november 2012 werd deze scriptieprijs ingesteld ter ere van prof. Jaap Doek vanwege zijn bijzondere verdiensten op het terrein van kinderrechten, binnen Nederland en wereldwijd.

Deze scriptieprijs gaat uit naar de beste masterscriptie op het terrein van kinderrechten. Niet alleen rechtenstudenten maar ook studenten vanuit andere disciplines kunnen meedingen naar deze scriptieprijs. Inmiddels is de prijs ook reeds enkele jaren opengesteld voor kandidaten uit het Nederlandse Caribisch gebied, Suriname en Vlaanderen.

Prijs en voorwaarden
Deelnemers aan de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs maken kans op een georganiseerde reis naar Genève, inclusief een bezoek aan het VN-Kinderrechtencomité (n.b. enkel indien de omstandigheden op dat moment het plaatsvinden van deze reis toelaten), en een geldprijs ter waarde van € 500,00 vrij te besteden. Voor beoordeling komen enkel in aanmerking masterscripties (Nederlands en Engelstalig) die in het afgelopen academisch jaar (1 september 2020 tot en met 31 augustus 2021) met een 8 of hoger zijn beoordeeld. De deadline voor het inleveren van de masterscriptie is 1 oktober 2021, 12:00 uur. Zie voor een gedetailleerde beschrijving van de voorwaarden het reglement.

Jury
De jury bestaat uit een aantal deskundigen met bijzondere verdiensten op het gebied van kinderrechten:
Jaap Doek (voorzitter), emeritus hoogleraar Jeugdrecht (Vrije Universiteit Amsterdam);
Karin Arts, hoogleraar Internationaal recht en ontwikkeling (ISS Den Haag, deel van Erasmus Universiteit Rotterdam);
Sharon Detrick, senior juridisch adviseur, PhD (Defence for Children);
Ton Liefaard, vice-decaan Faculteit der Rechtsgeleerdheid en UNICEF-hoogleraar Kinderrechten (Universiteit Leiden);
Wouter Vandenhole, hoogleraar Mensenrechten en kinderrechten (Universiteit Antwerpen).

Uitreiking
De uitreiking van de prijs zal plaatsvinden op dinsdagmiddag 7 december aanstaande. Afhankelijk van de omstandigheden zal de uitreiking op de rechtenfaculteit in Leiden of online plaatsvinden. De inzenders van de door de jury genomineerde scripties worden uitgenodigd om hun scriptie tijdens de uitreiking te presenteren.

Contact
Vragen over de Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs? Neem contact op met het secretariaat van de Afdeling Jeugdrecht. Dit kan via de e-mail jeugdrecht@law.leidenuniv.nl of telefonisch (071-5276056).