Verantwoord alcoholgebruik: ‘Het is goed om één lijn te trekken’

Wie in Leiden bij een studentenvereniging wil, heeft keuze genoeg. Maar soms ligt alcoholmisbruik op de loer. Met een nieuw alcoholconvenant beloven de Universiteit Leiden, Hogeschool Leiden en tientallen studentenverenigingen hun best te doen om verantwoord alcoholgebruik te stimuleren.

Het alcoholconvenant werd op 17 september ondertekend door Annetje Ottow (voorzitter van het College van Bestuur) en alle studentenverenigingen die zijn aangesloten bij de Plaatselijke Kamer van Verenigingen (PKvV). In het convenant worden afspraken vastgelegd over het aanbieden en gebruiken van alcohol, om zo de gezondheid en veiligheid van studenten te waarborgen.

Informatie verstrekken en barpersoneel trainen

De verenigingen zullen onder meer informatie verstrekken over verantwoord alcoholgebruik onder hun leden, de barmedewerkers een online Instructie Verantwoord Alcoholschenken laten volgen, en dronken verenigingsleden de toegang weigeren tot de sociëteit. De meeste van de maatregelen zijn overigens niet nieuw, maar nu wel netjes gebundeld in dit convenant. Daarmee laten de studentenverenigingen zien dat zij zich nogmaals committeren aan de doelstellingen.

‘Dit convenant staat symbool voor de goede samenwerking tussen de verenigingen, de universiteit en de hogeschool,’ zei PKvV-praeses Sammy Steenvoorden, vlak voordat zij haar handtekening zette. Ottow bevestigde dat: ‘Met deze ondertekening laten we zien dat we voor elkaar willen zorgen. Verantwoord alcoholgebruik is een onderdeel binnen het grotere thema veiligheid, en dat staat bij het College van Bestuur hoog op de agenda. Veel dank aan alle studentenverenigingen dat jullie er – samen met ons – moeite in willen steken om het studentenleven nog beter te maken.’

Eén lijn trekken

‘Het is belangrijk dat dit convenant er ligt,’ zegt Julia Neuteboom van studentenvereniging DAC, een van de tientallen ondertekenaars. ‘Je merkt dat studenten onder veel druk staan, met name degenen die het afgelopen jaar thuis moesten studeren. Zij willen vrienden maken, een cv opbouwen, goede studieresultaten boeken. Het gevaar ligt op de loer dat zij teveel gaan drinken om de druk van de ketel te krijgen. Het is goed dat we met alle andere verenigingen één lijn trekken om misbruik te voorkomen.’

Ook op andere fronten werken de universiteit en studentenverenigingen samen om het studentenleven in Leiden en Den Haag veiliger te maken. Denk daarbij aan het voorkomen van seksueel overschrijdend gedrag of het tegengaan van drugsmisbruik.

Hoofdafbeelding: ondertekening van het convenant, met op de eerste rij Annetje Ottow (links) en Sammy Steenvoorden.