Bouw Leids studentencomplex Kolffpad start

Vandaag start in Leiden de nieuwbouw van studentencomplex Kolffpad met 289 woningen voor studenten van de Universiteit Leiden. Eigenaar is Stichting DUWO, de locatie in het Bioscience park is van de universiteit. Medio 2023 moet het gebouw klaar zijn.

Kolffpad wordt een groot duurzaam studentencomplex met 289 zelfstandige studentenwoningen. Het complex komt te staan in Schilperoortpark in het Bio Science Park. Deze locatie is van de Universiteit Leiden, het gebouw van studentenhuisvester DUWO, de woningen zijn vanaf 2023 te huur voor studenten van de universiteit.

Ruim 85 % van de woningen heeft na aftrek van huurtoeslag een huur tussen € 320,- en € 360,-. De overige woningen zijn wat groter en kosten na aftrek van huurtoeslag €375,- per maand.

Groen, koel gebouw

Het pand krijgt groene gevels en een groen dak, dat regenwater buffert, de lucht zuivert en voor verkoeling zorgt. Het groene dak krijgt insectenhotels en in de gevels komen nestkasten voor vogels en vleermuizen. Maar er worden meer duurzaamheidsmaatregelen getroffen, zoals hoge isolatiewaarden, energiezuinige ventilatie en zonnepanelen. Het gebouw heeft geen gasaansluiting, maar is aangesloten op het stadsverwarmingsnetwerk.

Studenten dachten mee

Kolffpad is ontworpen door Klunder Architecten uit Rotterdam. Studenten hebben in workshops kenbaar gemaakt wat ze belangrijk vinden: vooral geschikte ruimte om te studeren in combinatie met veel inventaris voor spelletjes, goed verplaatsbare meubels en goede koffie. Er komen daarom drie gemeenschappelijke ruimten, waaronder een studiecafé en een game & playroom. Waal Bouw realiseert de bouw.