De Verbranders: de podcast over Europa's grenzen en het verzet ertegen is nu online

De podcastserie De Verbranders van promovendi Neske Baerwaldt (FdR/VVI) en Wiebe Ruijtenberg (FSW/CAOS) is vanaf nu te beluisteren op Soundcloud, Spotify, en Apple Podcasts. De serie wordt dit jaar in verschillende vakken als lesmateriaal ingezet.

In De Verbranders gaan Neske Baerwaldt en Wiebe Ruijtenberg wekelijks in gesprek met migranten, activisten en wetenschappers over de ongelijkheden die grenzen produceren en in stand houden. In zeventien afleveringen ontstaat een gelaagd verhaal van relaties tussen kolonialisme toen en nu, grondstoffenextracties, migraties, het dodelijke Europese grensbeleid en verzet. Op hun Twitter- en Instagram-accounts zetten Baerwaldt en Ruijtenberg dit verhaal verder kracht bij met prachtige beelden die illustrator B. Carrot beschikbaar stelde, grafische vormgeving van Thomas van Dark Roast en muziek van diverse muzikanten.

De Verbranders is Nederlands voor harraga, een Arabisch woord dat in Marokko, Algerije en Tunesië gebruikt wordt om te spreken over geïllegaliseerde migratie. Het verwijst naar het verbranden van identiteitspapieren, oftewel Europa's visaregime. 'We hebben onze podcast naar harraga vernoemd omdat De Verbranders spreekt tot de vernieling van leefomgevingen, de woekerende leefwerelden die ontstaan wanneer geïllegaliseerde mensen ondanks Europese regelgeving toch naar Europa komen, en het verzet van geïllegaliseerde mensen en anderen in een poging andere werelden te creëren', aldus Baerwaldt. Daaraan voegt Ruijtenberg toe: 'Het verlegt bovendien de nadruk van de identiteiten van mensen die onderweg zijn, naar hun activiteiten en de grenzen die zij onderweg tegenkomen, zoals onze eerste gast, professor Amade M'charek, uitlegt.'

De podcastserie zou eigenlijk Grensverhalen heten, maar Baerwaldt en Ruijtenberg waren nooit echt tevreden over die naam omdat die vrij algemeen was. 'Dus toen het ministerie van Binnenlandse Zaken een paar maanden geleden haar eigen podcast Grensverhalen instroduceerde, was dat een mooie aanleiding om met een naam te komen die meer tot de verbeelding spreekt', zegt Ruijtenberg.

Prettig om naar te luisteren

De Verbranders is de eerste podcast die Baerwaldt en Ruijtenberg maakten. Ruijtenberg: 'We hebben ontzettend veel geleerd over audioproductie en over wat deze methode van onderzoek en disseminatie allemaal mogelijk maakt. Het viel ons op dat we op een hele andere manier met onze gesprekspartners samenwerkten dan dat we gewend waren. Dat komt omdat de opnames uiteindelijk door een breed publiek te beluisteren zijn. Dat betekent dat het gesprek niet alleen inhoudelijk interessant moet zijn, maar ook goed te volgen en prettig om naar te luisteren. Dat vergt een andere soort voorbereiding, en creëert een andere gespreksdynamiek, omdat je een soort gedeelde verantwoordelijkheid krijgt voor de kwaliteit van het gesprek. We werken op dit moment aan een publicatie over podcasten als wetenschappelijke methode waarin we verder ingaan op deze en andere lessen.'

De Verbranders smaakt naar meer. 'We hebben ontzettend veel plezier gehad, en hebben zin om een tweede seizoen te maken en om met studenten aan de slag te gaan', zegt Baerwaldt.

De Verbranders is te beluisteren op Spotify, Apple Podcasts en Soundcloud. Daarnaast is de serie te volgen op Twitter en Instagram.

Het project Verbranders wordt mede mogelijk gemaakt door het Elise Mathilde Fonds van het Leids Universiteits Fonds, het VVI en het CAOS. Het is ook onderdeel van het project Getting to the Core of Crimmigration (projectnummer 452-16-003), dat gefinancierd wordt door de VIDI-beurs van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Meer informatie over dit project? Stuur een mail naar n.baerwaldt@law.leidenuniv.nl, w.d.ruijtenberg@fsw.leidenuniv.nl of deverbranderspodcast@gmail.com.