Dennis Broeders in Trouw over de levendige hackersindustrie in Rusland

Met regelmaat komen Russische hackers in het nieuws en worden ze in verband gebracht met grootschalige cyberaanvallen op bedrijven en overheden. Dennis Broeders, Hoogleraar Global Security and Technology, verscheen in een artikel van Trouw over deze Russische cyberaanvallen.

De afgelopen tijd vinden er grootschalige cyberaanvallen plaats waarbij gebruik wordt gemaakt van zogenoemde ransomeware. Deze software gijzelt en blokkeert een computer- of besturingssysteem en vervolgens eisen hackers losgeld in de vorm van bitcoins of andere cryptovaluta in ruil voor een digitale sleutel waarmee bedrijven hun systemen weer van het slot kunnen halen. Vaak wordt er bij dit soort aanvallen gedacht dat Poetin of het Kremlin hiermee te maken heeft. Toch kan er volgens Broeders niet eenvoudig gesteld worden dat het Kremlin hierachter zit. Hij zegt hierover: ‘Er zijn inderdaad sterke vermoedens dat diverse Russische hackersgroepen in nauw contact staan met de Russische autoriteiten, maar het valt nooit helemaal te bewijzen’.

Ongeschreven contract

Volgens Broeders is wel met zekerheid te zeggen dat cybercriminelen in Rusland een stuk vrijer kunnen bewegen dan in veel andere landen. Dit komt door een ongeschreven contract tussen de staat en de hackerscollectieven. Broeders: ‘Zolang hackers Russische bedrijven met rust laten en geen bedreiging vormen voor het Kremlin of mensen verbonden aan het Kremlin, kunnen internetcriminelen min of meer doen en laten wat ze willen’. De verstandhouding tussen ket Kremlin en de hackersgroeperingen kan volgens Broeders vergeleken worden met een hofcultuur uit de middeleeuwen: ‘Cybercriminelen weten wat ze kunnen maken ten opzichte van het regime. Ze zijn er goed van doordrongen wat de tsaar toelaatbaar vindt en wat absoluut niet door de beugel kan’. Ook snijdt het mes aan twee kanten: ‘De hackers vallen het Kremlin niet lastig en in ruil daarvoor houdt het Kremlin cybercriminelen doorgaans de hand boven het hoofd, bijvoorbeeld door ze niet uit te leveren aan andere landen'.

Lees het hele artikel hier

Dennis Broeders is hoogleraar Global Security and Technology en Senior Fellow The Hague Program for Cyber Norms bij het Institute of Security and Global Affairs (ISGA) in Den Haag. Zijn onderzoeksterrein is de relatie tussen internationale veiligheid, technologie en beleid met specifieke interesses in internationale veiligheidsvraagstukken, cyber security, opkomende technologie, internet governance, cyber normen en diplomatie.