Eerste lichting studenten Governance of Sustainability ontvangt masterdiploma

De eerste lichting masterstudenten Governance of Sustainability is geslaagd. Tijdens een feestelijke ceremonie in Wijnhaven op 17 september, ontvingen zij hun diploma. En ze zullen niet de laatsten zijn: De masteropleiding neemt alleen maar in populariteit toe. ‘We zijn erg trots op deze eerste lichting studenten, zeker gezien de lastige omstandigheden de afgelopen anderhalf jaar.’

In 2019 ging de nieuwe masteropleiding Governance of Sustainability (GofS) van start met 45 enthousiaste studenten. ‘Inmiddels is dit aantal ruim verdubbeld en mogen we dit jaar 95 nieuwe studenten verwelkomen,’ vertelt Paula van den Berg, studieadviseur van GofS.

De afstudeerceremonie mocht gelukkig ‘in het echt’, in Wijnhaven, Den Haag. ‘Vanwege de maximum groepsgrootte van 75 konden er enkele familieleden en vrienden van de afgestudeerden live aanwezig zijn. De andere gasten sloten online aan via een livestream, net als enkele afstudeerders die in het buitenland verbleven. Hen zagen we online op het grote scherm.’

Feest voor iedereen

Van den Berg en haar collega’s zijn trots op ‘hun’ studenten, zeker gezien de lastige omstandigheden die de corona-pandemie met zich meebracht. De studenten volgden een groot deel van hun master online. ‘Daarom was het extra fijn dat ze hun opleiding gezamenlijk konden afsluiten,’ aldus Van den Berg. Ook studenten die nog wat extra tijd nodig hebben om de komende weken hun scriptie af te ronden, waren bij de ceremonie aanwezig. Zo kon iedereen elkaar (alvast) feliciteren en de studie feestelijk met elkaar afsluiten.

Beleid verbeteren met brede kennis

Met een GofS-diploma op zak, ben je de perfecte bemiddelaar tussen wetenschappelijke experts, beleidsmakers en politici: een verandermanager op het gebied van duurzaamheid. Studenten doen tijdens de opleiding diepgaande kennis op over duurzaamheid zowel uit het perspectief van beleid en politiek als uit het perspectief van milieuwetenschappen. ‘Ervaring leert dat het voor het oplossen van complexe duurzaamheidsvraagstukken heel belangrijk is om deze verschillende perspectieven met elkaar te combineren,’ legt Van den Berg uit. ‘Het is aan hen om de kwaliteit van beleidsoplossingen voor grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid te verbeteren.

Van den Berg: ‘Door een bèta-achtergrond te combineren met gedegen kennis van beleidsprocessen, zijn onze alumni perfect uitgerust om aan de slag te gaan als change agent bij ministeries, provincies, gemeenten, consultancy bedrijven, NGO’s en semi-private organisaties zoals drinkwaterbedrijven of de waterschappen; een plek waar verschillende afgestudeerden ook direct een baan hebben gevonden.’