Evelien Campfens op NOS.nl over teruggave Benin Bronzes

Na een lang verblijf in Groot-Brittannië gaat een bronzen haan terug naar Nigeria. Het beeld maakt deel uit van de Benin Bronzes, een collectie van honderden bronzen maskers, hoofden en reliëfs uit het voormalige Koninkrijk Benin. Op NOS.nl licht Evelien Campfens toe wat deze teruggave betekent in het kader van roofkunst.

In 1897 namen Britse troepen de Benin Bronzes mee, nadat ze het koninklijk paleis van het toenmalige Koninkrijk Benin hadden geplunderd. De beelden raakten verspreid over de hele wereld. Voor de haan betekende dat een plek in de collectie van de Universiteit van Cambridge. Die instelling besloot de haan met een speciale ceremonie terug te geven aan Nigeria.

Bijzondere stap

Volgens Campfens is dit een bijzondere stap voor een Britse instelling: ‘Het British Museum en de Britse regering varen een heel andere koers dan de Universiteit van Cambridge. Zij willen wel beter uitleggen hoe de Benin Bronzes in Groot-Brittannië terecht zijn gekomen, maar ze niet teruggeven. Nu Cambridge dat wel doet met de haan en andere musea vergelijkbare stappen hebben aangekondigd, vergroot dat de druk op het British Museum.’

Meer weten?

Lees het hele artikel op de website van NOS.