Hoog bezoek in Den Haag: ambassadeur Bangladesh komt langs bij International Studies

Wat valt er te leren over Bangladesh dat niet op Google te vinden is? Op die vraag kregen bachelorstudenten van International Studies en Southeast Asian Studies vrijdag 24 september antwoord. In een goedgevulde collegezaal gaf de ambassadeur van Bangladesh, Riaz Hamidullah, een lezing over zijn land.

Aanleiding voor de lezing was het vijftigjarig bestaan van Bangladesh. De ambassadeur greep de gelegenheid aan om terug te blikken op de veranderingen die het land heeft ondergaan. Zo heeft de sociale en genderemancipatie een vlucht genomen. Inmiddels werken meer dan vier miljoen vrouwen in fabrieken en is het geboortecijfer gedaald van zes kinderen per vrouw naar 1,8.

Geen vijftig, maar vijftien

Een vooruitgang, volgens de ambassadeur, maar dat betekent niet dat er geen problemen meer wachten. In het tweede deel van zijn lezing blikte hij dan ook vooruit. Geen vijftig jaar, zoals hem door de organisatoren was verzocht, maar vijftien. ‘Het is onmogelijk om verder in de toekomst te kijken, we kunnen nu al niet precies weten wat er in de jeugd omgaat’, aldus Hamidullah. Daarom concentreerde hij zich op uitdagingen op de middellange termijn, waarvan de grootste misschien wel de techniek is. Hoe gaan we de toegang daartoe eerlijk verdelen? Hoe gaan we het water goed managen? En wat doen we als 75 procent van de artsen kan worden vervangen door techniek, zoals de WHO voorspelt?

De ambassadeur in gesprek met een student

Kritische vragen

Grote vragen, maar de studenten hadden tijdens de discussie na de lezing minstens even grote kwesties voor de ambassadeur in petto. Sommige waren van persoonlijke aard, zoals de vraag wat iemand een goede diplomaat maakt. (‘Zorg voor aan open geest en blijf leren’, aldus de ambassadeur.) Andere bevatten kritiek op de situatie in Bangladesh. Wat vond de ambassadeur van de werkomstandigheden in de fabrieken? En onderdrukt het land minderheden niet te veel? De ambassadeur erkende dat er een probleem is met prijsvechters in de kledingindustrie, die niet verantwoordelijk genoeg omgaan met arbeiders. Hij benadrukte echter dat in Bangladesh vaak milieuvriendelijk wordt gewerkt en dat de rechten van werknemers verbeteren. Anders zouden Nederlandse bedrijven, zoals C&A, en Nederlandse politici, zoals Lilianne Ploumen, niet met het land blijven samenwerken. In zijn antwoord op de vraag naar de positie van minderheden stelde hij dat de Bangladese regering openstaat voor iedereen. Er wordt alleen geprobeerd om minderheden het land niet te laten ontwrichten. Minderheden moeten vertegenwoordigd worden, maar niet het democratische systeem ondermijnen.

Snacks en boeken

Hoewel de vragen van de studenten na een halfuur nog lang niet op waren, was het toch tijd om te stoppen. De door de ambassadeur meegebrachte Bangladese snacks stonden namelijk af te koelen en moesten dringend gegeten worden. Ondertussen konden studenten de honderd boeken over Bangladesh bewonderen die de ambassadeur aan de universiteit schenkt om de kennis over zijn land te vergroten.

Een deel van de geschonken boeken