Jaap van den Herik ontvangt koninklijke onderscheiding bij afscheid

Jaap van den Herik is op 8 oktober – bij zijn afscheid als hoogleraar Recht en Informatica – benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Hij ontving de onderscheiding in het Academiegebouw uit handen van Francisca Ravestein, burgemeester van Pijnacker-Nootdorp.

Na zijn afscheidsrede op 8 oktober wachtte Van den Herik (1947) een aangename verrassing: hij werd koninklijk onderscheiden. Hij heeft zijn benoeming tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau deels te danken aan zijn jarenlange wetenschappelijke bijdrage, maar ook aan zijn verdiensten in het vrijwilligerswerk.

Pionier in kunstmatige intelligentie

Van den Herik is sinds 1984 verbonden aan de Universiteit Leiden, en werkt daar op het snijvlak van rechtsgeleerdheid en informatica. Hij werd in 1988 benoemd tot hoogleraar Informatica en Recht, bij het Center for Law in the Information Society (eLaw). Daarnaast is hij sinds 2014 verbonden aan het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS), waar hij onder meer medeoprichter is van het Leiden Centre of Data Science (LCDS). Daarnaast is hij een pionier op het gebied van Kunstmatige Intelligentie, een vakgebied dat vandaag de dag alleen maar belangrijker wordt.

Studietijd en carrière

De emeritus hoogleraar studeerde eerder Wiskunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam, waar hij in 1974 cum laude afstudeerde. In 1975 werd hij universitair docent aan de Technische Universiteit Delft, waar hij in 1983 promoveerde. Na een aanstelling bij de School of Computer Science van McGill-universiteit in Montréal, Canada was hij van 1987 tot 2008 hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht. Daarna was hij achtereenvolgens hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg en de Universiteit Leiden.

Vrijwilligerswerk

Naast zijn uitzonderlijke wetenschappelijke carrière, wordt Van den Herik ook geroemd om zijn vrijwilligerswerk. Zo was hij medeoprichter van de Computer Schaak Vereniging Nederland (CSVN), en stond hij op de eerste rij om duiding te geven bij wereldberoemde schaakwedstrijden tussen mens en computer. Ook is Van den Herik jarenlang bestuurslid geweest van de Humanistische Stichting Socrates, de afdeling van het Humanistisch Verbond die zich bezighoudt met wetenschap en cultuur.

Dankwoord

In zijn slotwoord sprak Van den Herik rechtstreeks zijn dank uit aan het koninklijk huis. 'Ik ben bijzonder, maar dan ook bijzónder verheugd met deze onderscheiding. Ik stel deze blijk van waardering zeer op prijs.'

Als afscheidscadeau vroeg Van den Herik om een donatie aan het Leiden Empowerment Fonds .

Foto's: Monique Shaw