Jonge wiskundigen houden Leidse eer hoog bij internationale programmeerwedstrijd

Drie jonge MI’ers hebben de Leidse eer hoog gehouden tijdens de finale van de International Collegiate Programming Contest (ICPC). Promovendus Ludo Pulles en masterstudent Reinier Schmiermann reisden af naar Rusland en behaalden de 15e plaats van 117 teams. Promovendus Pim Spelier deed mee met de online wedstrijd en werd met zijn team tiende van in totaal 57 teams.

Tijdens de wedstrijd krijgt elk team vijf uur de tijd om twaalf problemen op te lossen. Dat doen ze door het schrijven van snelle code: een code die binnen enkele seconden een antwoord kan berekenen. Zo moesten de deelnemers bijvoorbeeld een computerprogramma maken dat een kaartspel kon spelen en daarbij in minstens 85% van de gevallen zou winnen. Coach Daan van Gent vertelt dat deze opdracht tot het einde spannend bleef: ‘Een minuut voor het einde van de wedstrijd wist Pim dit probleem nog net op te lossen, onder luid gejuich van “85,16!”. Net aan boven die benodigde 85% dus.’

In de praktijk lost een team gemiddeld maar drie of vier opgaves op. Om onderscheid te maken hangt de eindscore daarom ook af van hoe snel het team de opgaves heeft opgelost en hoeveel foute oplossingen het team heeft ingestuurd.

Krakende hersens en pizzabodems tijdens de online finale. Tweede van links in het zwarte t-shirt Pim Spelier.

Mooie scores in de voorrondes

De ICPC is een programmeerwedstrijd voor studenten. De wedstrijd bestaat uit verschillende rondes: universitair, nationaal (in dit geval Benelux), continentaal (Noord-West Europa) en internationaal; de wereldfinale. Het Leidse team behaalde in 2019 bij de universitaire, landelijke én continentale wedstrijd de eerste plaats. Tijdens de landelijke wedstrijd behaalde het team zelfs een perfecte score.

Nederlandse samenwerking

Vanwege corona werd de wereldfinale uitgesteld tot 5 oktober 2021. Twee van de deelnemers zijn dus inmiddels geen student meer, zij zijn begonnen aan hun PhD. De finale vond conform het oorspronkelijke plan plaats in Rusland. Deelnemers konden echter kiezen of ze naar Rusland wilden afreizen, of online wilden deelnemen. Omdat niet het hele Leidse team naar Rusland ging, zijn in samenwerking met het Utrechtse team, dat bij de continentale wedstrijd een derde plaats haalde, twee nieuwe teams gevormd om zo toch mee te kunnen doen.

Ludo en Reinier vormden een team samen met de Utrechtste student Jorke de Vlas. Pim was de enige Leidenaar in een Utrechts team met Mike de Vries en Freek Henstra. Beide teams werden gecoacht door oud-deelnemers en -finalisten Daan van Gent (Universiteit Leiden) en Ragnar Groot-Koerkamp (Universiteit Utrecht).

Eindelijk weer strijden

Ludo is positief over zijn ervaring in Rusland. ‘Het was geweldig om weer samen te kunnen zijn met mensen vanuit de hele wereld met een gedeelde interesse in competitief programmeren. We gingen er zonder veel verwachtingen in; het was al mooi dat we ons hadden gekwalificeerd. Dit resultaat is beter dan we hadden gedacht!’

Headerfoto: Reinier (links), Ludo (midden) en Jorke in actie tijdens de finale in Rusland.