Leidse onderzoekers genomineerd voor Klokhuis Wetenschapsprijs

Hebben dieren gevoel voor ritme? Waarom is het toch zo moeilijk om links en rechts uit elkaar te houden? En wat vonden kinderen met autisme eigenlijk van de lockdown? Vier Leidse onderzoeken zijn genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Kinderen kunnen stemmen op het onderzoek dat ze het leukst vinden. Over het winnende onderzoek wordt een Klokhuis-uitzending gemaakt.

Wat vonden autistische kinderen van de corona lockdown?

Rachel Plak, Ralph Rippe, Hanna Swaab en Sander Begeer (Vrije Universiteit Amsterdam)

Kinderen met autisme vinden het vaak niet fijn als er dingen plotseling veranderen. Door corona en de lockdown was ineens niets meer hetzelfde! Wij willen weten hoe dit was voor autistische kinderen. Waren alle veranderingen moeilijk, zoals het online onderwijs? Of had de lockdown ook voordelen? De straten waren bijvoorbeeld rustiger, de winkels veel minder druk én er waren geen overvolle verjaardagsfeestjes. Hadden sommige autistische kinderen daardoor minder stress? We zoeken naar het antwoord op deze vragen, zodat we beter begrijpen hoe de wereld om ons heen invloed heeft op hoe kinderen met autisme zich voelen.

Lees hier meer over het onderzoek.

Zijn dieren muzikaal?

Michelle Spierings en Henkjan Honing (Universiteit van Amsterdam)

Kan een aap drummen? En kunnen vogels Rihanna nazingen? Wij onderzoeken hoe muzikaal dieren zijn. Muziek is voor mensen heel belangrijk om op te dansen, van te genieten en samen naar te luisteren. Een pasgeboren baby herkent al het ritme van de taal van zijn ouders. Maar ook in het dierenrijk is er meer muziek dan je zou verwachten. Zo zijn er papegaaien die op een ritme kunnen dansen en met muziek mee kunnen zingen. Er is zelfs een zeeleeuw die zijn hoofd op het ritme van muziek meebeweegt. Hoe meer we hiervan weten, hoe beter we begrijpen wat muzikaliteit is.

Lees hier meer over het onderzoek.

Een kleine aapje dat in de lens van een camera kijkt
Veel apen blijken helemaal niet zo goed met ritme te zijn

Spullen om van te griezelen: de rol van huizen, auto’s, telefoons en zo in horrorverhalen en -films

Evert Jan van Leeuwen

Griezelverhalen zijn populair. Tegenwoordig gaan veel griezelverhalen niet meer over monsters, maar over enge huizen, auto’s, televisies en zo. Waarom is dat? In mijn onderzoek leerde ik dat veel mensen tegenwoordig steeds meer spullen willen hebben. Sommige mensen hebben nooit genoeg; die hebben een spullenverslaving. Juist omdat mensen verslaafd kunnen raken aan het bezitten van huizen, auto’s en telefoons, zijn dit soort dingen eng geworden. Mensen met een spullenverslaving hebben geen controle meer over hun bezit; de spullen zijn de baas. In mijn onderzoek leg ik uit hoe horrorverhalen ons belangrijke lessen kunnen leren over de gevaren van spullenverslaving.

Hier lees je een langer interview met Evert Jan van Leeuwen.

Nee, andere links! Hoe houd je links en rechts uit elkaar?

Ineke van der Ham

Het kan moeilijk zijn om links en rechts uit elkaar te houden, maar je hebt het wel nodig in het verkeer bijvoorbeeld, of als je iemand de weg wijst. Wel achttien procent van de kinderen geeft zichzelf een onvoldoende hiervoor. Maar hoe komt dat eigenlijk? 485 Nederlanders vulden vragenlijsten in en moesten zo snel mogelijk de linker- en rechterhand van getekende poppetjes aanwijzen. Dit blijk je sneller te kunnen als het poppetje dezelfde kant op kijkt als jijzelf. We leren hiervan dat we in ons hoofd ons eigen lichaam gebruiken als we snel moeten kiezen tussen links en rechts.

Lees hier een interview met Ineke van der Ham.

Het doel van de Klokhuis Wetenschapsprijs is om een breed en jong publiek bekend te maken met wetenschappelijk onderzoek in Nederland. De prijs bekroont interessant en relevant wetenschappelijk onderzoek voor kinderen van 9 tot 12 jaar en wordt op 10 november uitgereikt. Kinderen kunnen hier tot 9 november 12.00 uur hun stem uitbrengen.