Leidse Stadscriminoloog: gemeente, politie en universiteit bundelen de krachten

Per 1 september 2021 is de stad Leiden een heuse stadscriminoloog rijker. Marianne Franken gaat in een vier jaar durend promotieproject onderzoek doen naar de veiligheidsbeleving van Leidse burgers.

Daarmee slaan de Universiteit Leiden, gemeente Leiden en de politie de handen ineen om tot gerichte interventies te kunnen komen in het verbeteren van de veiligheidsbeleving onder Leidse burgers. Marianne Franken gaat deze samenwerking verder vormgeven en maakt haar onderzoeksresultaten zichtbaar voor Leidse burgers. Een uniek promotieproject; nooit eerder werd in Nederland een dergelijke samenwerking voor de duur van vier jaar opgezet. Het belangrijkste doel van dit samenwerkingsverband is om diverse perspectieven, bronnen van informatie en interventiemogelijkheden te combineren om zo verbetering in veiligheidsbeleving te bewerkstelligen. Maar de Leidse burger speelt uiteraard de belangrijkste rol.

Op woensdag 27 oktober vindt er vanaf 13.45 uur een kick-off bijeenkomst plaats, toegankelijk voor iedereen die nieuwsgierig is naar dit project. Deelname is gratis, maar aanmelden is verplicht en kan via dit aanmeldformulier.