Lodewijk Govaerts nieuw lid Raad van Toezicht

Drs. L. (Lodewijk) Govaerts is door demissionair minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) benoemd als lid van de Raad van Toezicht van de Universiteit Leiden.

Govaerts is benoemd met ingang van 1 december 2021 voor een periode van 4 jaar. Hij volgt C.M.L. (Cateautje) Hijmans van den Bergh op die de functie vanaf 1 december 2013 tot 1 december 2021 bekleedde.

Bestuurlijke ervaring

Lodewijk Govaerts is een ervaren bestuurder en toezichthouder in de financiële wereld en hij heeft een sterk internationaal profiel. Hij heeft daarnaast ervaring met governance-vraagstukken, digitalisering, vastgoed en duurzaamheid. Op dit moment is hij Managing Partner bij CNX Transaction Partners, een financieel advieskantoor met focus op overnames in digitalisering en Commissaris namens Asian Development Bank bij Indonesia Infrastructure Finance. In deze laatste functie zet hij in op de verbinding tussen duurzaamheid en financiële resultaten.

Internationaal profiel

De Universiteitsraad en de voorzitter van de Raad van Toezicht, Ab van der Touw, zijn ingenomen met de benoeming van Govaerts: ‘Lodewijk is een ervaren bestuurder en toezichthouder met een sterk internationaal profiel. Naast zijn financiële expertise, brengt hij ervaring mee op de gebieden van vastgoed, duurzaamheid en governance en is hierdoor uitermate geschikt om zitting te nemen in de Auditcommissie van de Raad van Toezicht.’

Over de Raad van Toezicht

De Raad van Toezicht van de Universiteit Leiden houdt toezicht op het bestuur van de universiteit en staat het College van Bestuur met raad en advies bij.

Leden vanaf 1 december 2021:

• Drs. A.F. van der Touw – voorzitter
  • Drs. L. Govaerts, MBA