Nynke Anna van der Mark wint Fruinprijs 2021

Ook tijdens de coronapandemie worden veel goede afstudeerscripties geschreven door Leidse geschiedenisstudenten. De allerbeste scripties worden voorgedragen voor de Fruinprijs: de jaarlijkse prijs voor de beste onderzoeksmaster-, master- of Europaeumscriptie van de opleiding Geschiedenis. Dit jaar schreef Nynke Anna van der Mark de winnende scriptie.

De scriptie is getiteld Steam and Steel in Suriname. A Socio-Economic Analysis of the Lawa Railway, 1903-1987 en werd begeleid door Peter Meel. Van der Mark gebruikt de geschiedenis van de enige spoorlijn die Suriname ooit kende om een historische reconstructie te maken van allerlei aspecten van het dagelijks leven in de twintigste eeuw - zaken die je normaal niet zo snel in beeld krijgt, zoals de rol van de spoorlijn in het zorgsysteem, in het toegankelijk maken van onderwijs van goede kwaliteit, voor recreatie, en als bron van inkomsten.

Wat de jury bijzonder aansprak was de combinatie van historische methodes die werd gebruikt om tot de reconstructie te komen: niet alleen archiefmateriaal, kranten en andere geschreven bronnen vormen de basis van deze scriptie, maar ook fotomateriaal, en een serie van interviews die vervolgens verwerkt werden via coding software. Door het gebruik van oral history en digital humanities laat de scriptie goed zien hoe gevarieerd de historische praktijk anno 2021 geworden is.

Genomineerden

Voor de Fruinprijs waren dit jaar elf scripties genomineerd. Zij vielen op door hun vernieuwende benadering, de kwaliteit van het historische handwerk en de goede theoretische onderbouwing. De jury was onder de indruk van het werk van alle genomineerden: Mounier el-Badri, Jan Becker, Sjoerd Kompier, Floris de Krijger, Jessica den Oudsten, Pepijn Roos, Michiel Smit en Mechteld Visser.

Eervolle vermeldingen werden toegekend aan de scripties van Patrick van der Geest (The Banker’s Banker, Hope & Co and the Credit Crisis of 1772-1773) en Friso van Nimwegen (Prinsgezinder dan de Prins. Burgerlijk Orangisme en Oranjesociëteiten in de politiek, 1787-1788).

Fruinprijs

Sinds 1989 wordt de jaarlijkse Fruinprijs uitgereikt aan de beste geschiedenisscriptie van de Universiteit Leiden. De prijs bestaat uit een oorkonde, een bos bloemen en een geldbedrag. Robert Fruin, naamgever van de prijs, was de eerste hoogleraar Vaderlandse Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Hij wordt gezien als een van de grondleggers van de geschiedwetenschap in Nederland.

Dit jaar bestond de jury uit voorzitter Miko Flohr van de master Ancient History Geschiedenis, Maartje Janse van de master Politics, Culture and National Identities en Jasper van der Steen van de master Europe 1000-1800.