‘Onze studenten zijn rolmodellen voor jonge Haagse kinderen’

Hoe kun je als wethouder nu beter te weten komen waar je jezelf het beste voor kunt inspannen, dan door een werkbezoek aan de universiteit? Hilbert Bredemeijer, wethouder onderwijs, sport en buitenruimte in Den Haag, ging op woensdag 6 oktober 2021 langs bij de Campus Den Haag van de Universiteit Leiden.

Waar de meeste ontvangsten eindigen in de bar, begint ‘ie er dit keer voor de Haagse wethouder. Erwin Muller, bestuurder van de Campus Den Haag, heet Bredemeijer van harte welkom tussen de bankstellen, tafeltjes met stoelen en andere huisraad. Een groot deel van de ongeveer 600 studenten die Leiden University College rijk is studeert namelijk niet alleen in de hoge toren naast Den Haag Centraal, maar woont er ook. Ze komen nog niet in hun badjas naar beneden als de colleges beginnen, maar wel af en toe op hun slippers, vertelt Muller met een glimlach.

Bredemeijer is langsgekomen op de Campus Den Haag om zijn licht op te steken over het studentenleven in Den Haag en over de wisselwerking tussen stad en universiteit. Een groepje studenten en docenten praat hem graag bij.

Cameravallen

Docent Thijs Bosker vertelt over het onderzoek dat hij uitvoert naar het dierenleven in de stadse natuur. Samen met studenten plaats hij cameravallen in de Haagse natuur en bestuderen ze de aantallen en soorten dieren die de camera passeren. Ook doet hij veel onderzoek naar plastic in het milieu. Een voorbeeld daarvan zijn de proeven die hij op het strand doet. Hij pakt een kartonnen koffiebekertje op. In zo’n bekertje zand zitten al snel 50 microplastics. Ook gaat hij met studenten plastic challenges aan waarbij het opruimen van de omgeving gecombineerd wordt met theorie.

Hulpeloosheid

Ook wordt uitgebreid stil gestaan bij de succesvolle projecten en onderzoeken die de studenten en docenten van Campus Den Haag uitvoeren op Haagse scholen. Zo geven studenten een keer per week les op de Johan de Witt Scholengroep aan een klas met nieuwkomers. Ze helpen hen met Nederlands spreken. Spreken blijft achter omdat ze op school vooral moeten luisteren, vertelt Edde, een van de studenten die de scholieren helpt.

Manisha doet mee aan een van de projecten op een Haagse basisschool (via het programma Studenten voor Educatie) en helpt twee dagen per week jonge kinderen met de Nederlandse taal. De Brabantse schrok toen ze voor het eerst kennismaakte met haar klas. ‘Ze praten in het Turks met mij en wilden zo graag dat ik hen begreep. Die hulpeloosheid. Ik was in shock. Later hoorde ik van de juffen dat hun oudere broers en zussen net zo waren, en dat het ondertussen goed gaat met hen. Dat heeft me wel gerustgesteld.’ De wethouder is enthousiast. ‘Ik ben enorme fan van dit soort projecten omdat het mes aan zoveel kanten tegelijk snijdt. Jij leert ervan, de kinderen leren ervan en werken hun achterstanden weg. De juf wordt ontlast.’

Rolmodellen

‘En onze studenten zijn rolmodellen voor deze jonge kinderen’, vult docente Marleen Groeneveld aan die zich bezighoudt met het Project Praesidium Verbis, onderdeel van Kinderen van de Stad’. Dit project richt zich op het verbeteren van de taalvaardigheid in de jongste groepen van de basisschool.  Groeneveld: ‘Centraal staat wat wij voor de kinderen van de stad kunnen betekenen. En met ‘wij’ bedoel ik onze studenten, maar ook onze profesoren. Zo geven professoren les op basisscholen, onder de noemer ‘Meet the Professor’. Ook hebben we Pre University voor leerlingen die wat extra uitdaging kunnen gebruiken, uitgebreid naar Den Haag.’

Driftig meeschrijven

Docente Danielle Chevalier kaart bij de wethouder aan dat er behoefte is aan een vaste ingang in het Haagse stadhuis, om te kunnen sparren over de beste manier om aan de stad bij te dragen. En  Jim Been, econoom en betrokken bij de LDE scriptiewerkplaats,  heeft behoefte aan Haagse data voor diepgravend onderzoek en om het effect van interventies te kunnen monitoren. Bredemeijer en zijn medewerkers schrijven driftig mee. Ze zijn verguld met het enthousiasme van de docenten en studenten en enorm enthousiast over de potentie van de universiteit voor de stad.

Huisvesting

De studenten maken van de gelegenheid gebruik om nog aandacht te vestigen op heikele studententhema’s. Huisvesting bijvoorbeeld. De wethouder wil graag weten waar precies behoefte aan is. Dat is aan huizen waar ze met meerdere studenten in kunnen wonen, vertelt Jasmijn. Voor de veiligheid is het van belang gezamenlijk te kunnen fietsen. Ook voor de vele internationale studenten die de Haagse Campus trekt, is dat nodig om vereenzaming tegen te gaan.

Sowieso moet er meer rekening gehouden worden met de internationale studenten vinden ze. Er is behoefte aan een betere informatievoorziening in het Engels, aan mogelijkheden om te werken, en aan activiteiten en feestjes. ‘Wij Nederlanders kunnen met ons studenten-ov naar feestjes in Groningen en Maastricht’, legt Ishak uit. ‘Maar de internationals niet. Die zijn veel meer aangewezen op Den Haag.’ De wethouder geeft aan dat deze zaken absoluut zijn aandacht hebben.

Tekst: Marijn Kramp
Foto's: Nicole Romeijn