Studentenwelzijn in spotlight tijdens EUniWell-symposium

'Er is veel kennis, onderzoek en ervaring op het gebied van welzijn van studenten. Laten we het onderwerp op de agenda houden, samen eraan blijven werken en meer leren van elkaars voorbeelden.' Dat was de boodschap van het tweedaagse online Symposium Good Practices on Student Well-Being.

'Powerful event’ met praktijkvoorbeelden vanuit heel Europa

Medewerkers, studenten en onderzoekers van de aan EUniWell verbonden universiteiten deelden tijdens zeven verschillende panelsessies hun kennis en ervaring op het gebied van studentenwelzijn. Meer dan vijfentwintig praktijkvoorbeelden vanuit heel Europa passeerden de revue. Aansluitend konden de deelnemers tijdens netwerksessies nog verder met elkaar in gesprek. ‘Dit was een“‘powerful event” omdat we er de afgelopen dagen allemaal aan zijn herinnerd dat het welzijn van onze studenten niet verbetert als we hier slechts één keer mee aan de slag gaan. Nee, we moeten een belofte doen aan elkaar, aan onszelf en in ons werk om continu met het welzijn van onze studenten bezig te zijn en te blijven', aldus de symposium-host Gilberto Morishaw.

Een symposium vanuit EUniWell?

Marielle Veldhuijzen van Zanten gaf als projectmedewerker van EUniWell voor de Universiteit Leiden de aftrap op het symposium. Hosts Gilberto Morishaw en Kendra Perry gingen met haar dieper in op de alliantie EUniWell. ‘EUniWell is de Europese Universiteit voor Well-Being. Een initiatief dat zeven verschillende universiteiten uit Europa samenbrengt: Leiden, Birmingham, Florence, Keulen, Linneaus, Nantes en Semmelweis. Deze alliantie biedt studenten, onderzoekers en docenten nieuwe, internationale mogelijkheden voor samenwerking en ontwikkeling van onderwijs en onderzoek op het gebied van welzijn’, aldus Marielle. Precies een jaar geleden in november middenin de wereldwijde pandemie is EUniWell gestart. Sindsdien is er een groot aantal succesvolle activiteiten georganiseerd. Marielle vertelt: ‘We werken samen met meer dan 100 partners waaronder lokale overheden en verschillende organisaties uit de private sector. Er zijn meer dan 350 betrokken medewerkers en 80 verschillende werkgroepen vanuit alle zeven universiteiten’.

Panelsessies leren ons meer over 26 praktijkvoorbeelden

Tijdens zeven verschillende panelsessies, verdeeld over twee dagen, deelden initiatiefnemers van Europese universiteiten hun praktijkvoorbeelden en gingen hierover in gesprek met de deelnemers van het symposium. De sessies waren: welzijn als onderdeel van het curriculum, studentenondersteuning, onderzoek en tools, projecten over welzijn, wetenschappelijk onderzoek naar welzijn, welzijn binnen specifieke vakgebieden en studenten betrekken bij welzijn. De panelsessies leverden voor deelnemers mooie nieuwe inzichten op. Lees meer over twee uitgelichte panelsessies.

De hosts doen de EUniWell dans

Afsluiten met ‘EUniWell dans’ en advies

Plezier maken hoort erbij.  Tijdens het symposium werd een speciale ‘EUniWell-dans’ gelanceerd door de hosts Gilberto en Kendra. ‘Want laten we vooral ook plezier maken met elkaar!’, aldus Gilberto. Ter afsluiting van het symposium kon iedereen meedansen en vervolgens nog verder praten in de netwerksessies. Tot laat in de middag waren deelnemers nog met elkaar in gesprek. “Hier komen vast hele mooie initiatieven en acties uit voort, dat kan niet anders”, aldus projectleider van het symposium Jasper Bitter. 'En heb je hulp nodig, zit je niet goed in je vel. Zoek hulp! Er is altijd iemand die je wil helpen. Zet die eerste stap en zoek hulp.'

Het symposium vond digitaal plaats. Dankzij het gebruik van een speciale app zijn de eerste contacten, leuke weetjes en inkijkjes al voorafgaand aan het evenement met elkaar uitgewisseld. En: iedere deelnemer kreeg zijn eigen virtuele student om voor ‘te zorgen’. Een leerzame én leuke manier om kennis te maken met het onderwerp. Ook de komende weken blijft de app nog in gebruik (App store of Google Play). De presentaties worden hierin beschikbaar gesteld en de deelnemers kunnen met elkaar in contact blijven.