Live vanuit de Pieterskerk: 50e Huizingalezing door David Van Reybrouck

Op zondagochtend 12 december houdt David Van Reybrouck live vanuit de Pieterskerk de 50e Huizingalezing. In de kerk zal beperkt publiek aanwezig zijn, via livestream kan iedereen meekijken. Van Reybrouck spreekt weliswaar niet vanaf de kansel, maar zijn donderpreek zal er niet minder om zijn: ‘De kolonisatie van de toekomst. Leven aan de vooravond van de klimaatcatastrofe’, luidt de titel van zijn betoog.

Voor het eerst via livestream vanuit de Pieterskerk

Dat het een bijzondere editie zou worden stond bij voorbaat al vast. Maar dat de 50e editie van de Huizingalezing wordt gelivestreamd vanuit de Pieterskerk is uniek.
Vanwege de actuele maatregelen is de 50ste editie van de Huizingalezing niet meer op vrijdagavond 10 december, maar verplaatst naar zondagochtend 12 december. Kijk voor meer informatie over de lezing in het agendabericht van de 50e Huizingalezing.

Een betere toekomst

Tijdens de 50ste editie van de Huizingalezing staat David Van Reybrouck stil bij de manier waarop de mensheid momenteel toekomstige generaties plundert en verknecht. Het geweld beperkt zich bovendien niet alleen tot mensen, maar treft al het leven op aarde. Hoe kunnen we ons een betere toekomst herinneren?
Na afloop van zijn lezing wordt Van Reybrouck geïnterviewd door twee Leidse studenten.

Over Van Reybrouck

David Van Reybrouck (1971) schrijft toneelstukken, poëzie, proza en non-fictie. Van zijn boek Congo. Een geschiedenis zijn ruim een half miljoen exemplaren verkocht. Het boek won drie grote prijzen: de AKO Literatuurprijs, de Libris Geschiedenis Prijs en de J. Greshoff-prijs. Afgelopen jaar verscheen Revolusi. Indonesië en het ontstaan van de moderne wereld, een monumentaal werk waaraan hij meer dan vijf jaar werkte. Het was genomineerd voor de Libris Geschiedenis Prijs 2021.
Van Reybrouck ontving de Gouden Ganzenveer in 2014 en werd uitgeroepen tot ‘een van de toonaangevende intellectuelen in Europa’ (Der Tagesspiegel). Hij was in 2011-2012 Cleveringa-hoogleraar in Leiden. Van Reybrouck is bovendien Leids alumnus, hij promoveerde in 2000 bij de faculteit Archeologie.

Tickets voor de livestream en meer informatie

Tickets voor de livestream kunt u bestellen via de website van de Pieterskerk: toegangskaarten.
Kijk voor meer informatie over de lezing van Van Reybrouck in het agendabericht van de 50e Huizingalezing.
Vragen over de lezing? Neem contact op met Sanderien de Jong, secretaris Huizingacommissie.

Zwart-witfoto David Van Reybrouck: Frank Ruiter

David Van Reybrouck. Foto: Lenny Oosterwijk