Beter studeren? Het skillsplatform biedt hulp

Hoe schrijf je een verslag, hoe gebruik je een agenda tijdens een vergadering en hoe pitch je je onderzoeksvoorstel aan experts? Als student moet je veel schrijven, samenwerken en presenteren. Maar hoe doe je dat? Op het e-learning skillsplatform staat vol met vaardigheden die je nodig hebt tijdens je studie.

Het skillsplatform is gratis beschikbaar via Brightspace voor alle 7000 studenten van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Je kunt wanneer je maar wilt oefenen met vaardigheden waar je tijdens jouw studie tegenaan loopt. Wellicht heeft jouw docent het platform al geïntegreerd, maar ook bij andere vakken kun je het natuurlijk gebruiken.

90 hoofdstukken – daar zit hoe dan ook wat nuttigs bij

Het platform bestaat op dit moment uit meer dan 90 hoofdstukken, verspreid over 24 modules. In elk hoofdstuk vind je nuttige achtergrondinfo, een stap-voor-stap aanpak en een checklist.

Dit zeggen de studenten:

'Door de templates kun je wat je op het platform hebt geleerd, toepassen op je eigen opdrachten’

‘De templates helpen je op gang met het schrijven van een nieuw hoofdstuk of het maken van een opdracht.'

Met de uitleg, voorbeelden en templates kun je heel gemakkelijk zelf aan de slag. Download bijvoorbeeld een van de handige templates om opdrachten of meetings voor te bereiden.

Dit vonden jouw mede-studenten

Verschillende studenten hebben het platform al getest tijdens de eerste pilot studies. Eerste- en derdejaars bachelorstudenten Biofarmaceutische wetenschappen en studenten van de Biologie minor Molecular Biotechnology gingen jullie al voor en waren erg enthousiast over het platform.

Dit zeggen de studenten:

‘Gebruik het! Ook al is het alleen voor de voorbeelden. Het heeft mij enorm geholpen!’

‘Ik raad dit zeker aan andere studenten aan, vooral de modules over schrijven en presenteren.'

Na de officiële lancering van het platform hebben de makers de eerste gebruikers om een evaluatie gevraagd. Ook deze studenten waren zeer positief. Studenten gaven aan:

• Dat ze zich na de modules zelfverzekerder aan de slag konden met hun opdrachten.
  • Dat ze de modules nuttiger vonden dan verwacht
  • Dat ze het platform zouden aanbevelen aan medestudenten
  • Dat de info op het platform goed leesbaar en zeer relevant was
  • Dat ze de modules en templates ook tijdens andere vakken gaan gebruiken

Vragen over het platform? Of misschien een goede suggestie? Mail met de makers via skills@science.leidenuniv.nl

Vacature

Help je graag mee met de ontwikkeling van het platform en het zoeken naar nieuwe voorbeelden? Het skillsteam is op zoek naar een student-assistent (MSc niveau) die hen daarbij te helpen. Neem snel contact op!