Bij LIACS opgericht vakblad bereikt wereldtop

Een impact factor van 3.2 in de Web of Science journal index. En bij de eerste 10% in de Scopus-index van Elsevier. Het International Journal of Multimedia Information Retrieval (IJMIR) dat ooit is opgericht bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) is uitgegroeid tot een van de meest belangrijke multimedia-vakbladen.

Michael Lew, professor deep learning, startte IJMIR in 2011.  Als hoofdredacteur wilde hij een vakblad maken dat kon concurreren met de beste multimedia-vakbladen wereldwijd. Om dat te bereiken stelde hij de redactieraad samen met de meest gerenommeerde wetenschappers uit de multimedia-onderzoekswereld. Zij waren de meest senior leden van de ACM SIG Multimedia (SIGMM), het toonaangevende wetenschappelijke forum voor onderzoekers, ingenieurs en praktijkmensen in alle aspecten van multimedia-computing.

De top van de wetenschappelijke multimedia

De grote uitdaging was een top-impactniveau te bereiken onder de door ACM multimedia gesteunde tijdschriften. Dat is nu gelukt en nog wel volgens het Web of Science Journal Citation Reports: een zeer gerenommeerde wetenschappelijke index. Bovendien behaalt IJMIR op basis van de Scopus-index een citatie score van 5.3 en staat het blad op de negende plaats van alle 314 Multimedia vakbladen. Een mooie prestatie waar het LIACS bijzonder trots op is.