Cleveringa geëerd met standbeeld in geboortestad Appingedam

Bijna 81 jaar na zijn befaamde speech tegen de Duitse bezetter, wordt de Leidse hoogleraar Rudolph Pabus Cleveringa herdacht in zijn Groningse geboortestad Appingedam. Op 12 november wordt daar een standbeeld onthuld en zijn er diverse andere activiteiten.

Het beeld van Cleveringa, gemaakt door kunstenaar Elise d'Hont, werd vorig jaar al in Appingedam geplaatst. Wegens de coronacrisis kon de Cleveringadag toen niet doorgaan. Voormalig rector-magnificus van de Universiteit Leiden, Carel Stolker, zal het standbeeld nu wel officieel onthullen. Later op de dag volgt er in de Nicolaïkerk een lezing over Cleveringa, gegeven door zijn biograaf prof. dr. C.J.M. Schuyt. Ook is er in diezelfde kerk een expositie te zien, gewijd aan Cleveringa, met stukken uit het Museum Stad Appingedam.

Rudolph Pabus Cleveringa (1894-1980) werd geboren in Appingedam en studeerde Rechten aan de Universiteit Leiden, waar hij in 1927 benoemd werd tot hoogleraar. Tijdens de Duitse bezetting, op 26 november 1940, sprak hij zich in een openbaar college uit tegen het ontslag van zijn Joodse collega Eduard Meijers. Na zijn rede werd Cleveringa gearresteerd en Meijers kwam na Westerbork terecht in concentratiekamp Theresienstadt waar hij de oorlog zou overleven.

Na de oorlog pleitte Cleveringa als één van de weinigen voor de teruggave van geroofd Joods bezit. Hij ontving vele onderscheidingen, onder meer de Amerikaanse Medal of Freedom.

De Cleveringadag in Appingedam wordt georganiseerd door de Historische Vereniging Amasius en de Stichting Activiteiten Stad Appingedam. De twee verenigingen worden gesteund door het gemeentebestuur van Eemsdelta. Een aantal sponsoren maakte het evenement de organisatie mogelijk.

Cleveringa-oratie

Twee weken na de Cleveringadag in Appingedam wordt op 26 november in Leiden de Cleveringa-oratie gegeven. Dat gebeurt dit jaar voor het eerst door twee Cleveringahoogleraren. Historicus Jan Grabowski en socioloog Barbara Engelking schreven een kritisch boek over de Holocaust in Polen en werden daarvoor aangeklaagd. Aanmelden voor die duo-oratie kan hier.

Ook zijn er in november op diverse plaatsen Cleveringabijeenkomsten.

Hoofdfoto Appingedam: Bram Noordhuis