Universiteit Leiden

nl en

Eerstejaarsstudent? Mentoren Mireia en Marten helpen je op weg!

Aan het begin van corona stelde onze faculteit studentmentoren aan om eerstejaars- en internationale studenten te begeleiden. Wat drijft deze mentoren, en hoe is het voor ze om weer op de faculteit te zijn? Mireia en Marten vertellen ons er alles over.

In deze rubriek laten we studenten en medewerkers aan het woord die weer naar de faculteit gaan. Wil jij ook je verhaal kwijt? Tip ons.

Mireia Alegre (24)

Mireia is een internationale student uit Barcelona. Ze kwam vorig jaar naar onze faculteit voor de master Life Science & Technology en is momenteel bezig met haar onderzoeksproject. In haar eerste jaar zat ze in een mentorgroep, inmiddels is ze studentmentor. 

Marten Raaphorst (27)

Marten is een masterstudent Chemistry, die zich specialiseert in theoretische scheikunde. In het academische jaar 2016-2017 was hij bestuurslid van studievereniging Chemisch Dispuut Leiden. Als mentor weet hij hoe de vork in de steel zit, aangezien dit zijn derde semester is.  
_______________________

Kunnen jullie aan de lezer uitleggen wat een studentmentor is? 

Marten: ‘Tijdens het begin van de coronapandemie zag de faculteit dat eerstejaars- en internationale studenten het moeilijk hadden. Daarom hebben ze de studentmentor ingevoerd, iemand die nieuwe studenten op weg helpt en zorgt dat ze iemand hebben om mee te praten.’

Mireia: ‘Iedere mentor begeleidt een groep van 10 tot 15 studenten. Op die manier hebben de studenten iemand die ze om hulp kunnen vragen en ontmoeten ze tegelijkertijd hun medestudenten.’ 

Wat houdt het in om een mentor te zijn? 

Marten: ‘We spreken samen af, en organiseren leuke events voor de groep. We zien elkaar elke week. Tijdens de lockdown was dat vaak online, maar soms mochten we op de campus afspreken. Dat was heel fijn in die moeilijke tijd!’ 

Mireia: ‘Tijdens de lockdown spraken we vooral af om gezellig met elkaar te praten. Nu alles weer op locatie is, vragen de studenten meer praktisch advies, zoals welk onderzoeksproject  ze moeten kiezen of hoe ze een planning voor hun master moeten maken. Wij begeleiden ze bij deze processen.’

Waarom ben je mentor geworden?

Mireia: ‘Ik ben een internationale student en ben mijn master Life Science & Technology (LST) begonnen tijdens corona. In mijn eerste jaar zat ik zelf in een mentorgroep. Ik kende toen nog helemaal niemand, dus het heel fijn om andere studenten te ontmoeten en om hulp te krijgen van een mentor. Daarom wil ik nu graag iets terug doen voor andere studenten die hulp kunnen gebruiken en zich misschien eenzaam voelen.’ 

Marten: ‘Kort nadat we weer terug mochten naar de faculteit, was ik bij een postermarkt van scheikunde en LST. Ik kwam een van mijn mentorstudenten tegen en we raakten aan de praat. Toen kwamen er ineens meer mentorstudenten op me afgelopen, super enthousiast om mij te zien en meteen met allerlei vragen. Die momenten maken het echt de moeite waard. 

Denk je dat de mentoren na corona zullen blijven?

Marten: ‘Ik denk en hoop in ieder geval van wel! Alleen op dit moment is een mentorgroep verplicht voor eerstejaars, terwijl niet iedereen er op zit te wachten. Ik denk dat het daarom beter is als het vrijwillig zou zijn, zodat er alleen studenten meedoen die hier echt behoefte aan hebben.’ 

En nu dus alweer een tijdje terug op de faculteit. Hoe is dat? 

Mireia: ‘Oh, het is echt fantastisch om hier weer terug te zijn en met andere mensen te praten! Ik was een beetje zenuwachtig toen ik voor het eerst naar het lab ging, omdat ik niet zeker wist hoe de Nederlandse cultuur zou zijn. Maar ik voelde me direct welkom en iedereen hielp me op weg in het lab. Het voelt goed om een praatje te maken tijdens de koffiepauze met elkaar te praten, en het is heerlijk om “tot morgen” te kunnen zeggen!’ 

Marten: ‘Ik vind het fijn om weer fysiek college te hebben en op de campus te werken. Afgelopen jaar heb ik voornamelijk in m'n eentje vanuit huis gewerkt en alleen contact gehad met de mensen waarmee ik direct samenwerk. Nu geniet er ik ervan om iedereen weer op de campus te zien en met mensen te praten bij het koffieapparaat. Ik voel me weer onderdeel van mijn studie en de faculteit.’

Tekst: Bryce Benda

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.