Jelle van Buuren bij RTL Nieuws over extreemrechtse jongeren

Afgelopen week boog de rechtbank zich over twee verschillende zaken van jonge mannen (20 en 22 jaar) die er beide van verdacht worden lid te zijn van een extremistische terroristische organisatie. Het OM heeft voorwaardelijke celstraffen en een taakstraf geëist tegen de twee mannen. Jelle van Buuren, universitair docent bij ISGA, bespreekt de zaak in een artikel van RTL Nieuws.

De twee mannen zouden zich schuldig hebben gemaakt aan het aanzetten tot rassenhaat, antisemitisme en oproepen tot terroristisch geweld. Dat zouden ze gedaan hebben in zogeheten ‘accelerationistische organisaties’. Dat zijn niet echt organisaties, maar meer een soort online netwerken, zegt Jelle van Buuren. Er komen met name jonge mannen samen om gewelddadige ideeën te delen. Zij kennen en ontmoeten elkaar niet. Online worden klassieke neonazi-ideeën met elkaar gedeeld. Van Buuren: ‘Antisemitische en racistische ideeën. Vrouwenhaat komen we er ook tegen’. Het heersende idee in deze groepen is dat er een burgeroorlog aan zit te komen tussen verschillende rassen. De leden van de groepen proberen dit proces te versnellen door geweld tegen onder andere moslims en joden, vandaar de naam 'accelerationisme'.

Fantaseren over geweld en aanslagen

‘De taal is ontzettend gewelddadig, men fantaseert over geweld en aanslagen’, vertelt Van Buuren. ‘En heel soms probeert men ook wel aan wapens te komen of routes van politici te achterhalen’. De twee mannen over wie de rechtszaken gingen, zouden al verder zijn gegaan dan alleen woorden. Van Buuren: ‘Deze jongens begonnen echt plannen te maken'. Van Buuren vindt het goed dat deze mannen voor de rechter moeten verschijnen. Toch zou hij liever eerder zijn en ze al jong van het pad afkrijgen, maar zo lang het bij woorden blijft, is het moeilijk om een groep aan te pakken.

Lees het hele artikel hier

Jelle van Buuren is universitair docent aan de Universiteit Leiden - Institute of Security and Global Affairs. Zijn onderzoeksinteresses liggen onder andere in de Europese politiesamenwerking, samenwerking van inlichtingen en grensbeheer. In zijn huidige onderzoek gaat hij in op de vraag welke rol complotdenken speelt in processen van delegitimisering.