Judi Mesman bij BNR Nieuwsradio over 'wat is Woke'

Judi Mesman, decaan Leiden University College en hoogleraar van de interdisciplinaire studie van maatschappelijke uitdagingen, was onlangs te beluisteren bij BNR's Big Five.

Woke

Het onderwerp van deze week BNR Big Five is het woordje Woke. Wokisme is een onderwerp van debat. Maar waar praten we dan eigenlijk over? In deze aflevering met Judi Mesman werd ook naar haar persoonlijke defenitie van Woke gevraagd.

'Wakker in de zin van bewust zijn van onrechtvaardigheid in de samenleving'

Volgens Mesman gaat dit heel vaak samen met iets eraan willen doen. Ook bewustzijn is hier al van groot belang.

Opgroeien in kleur - opvoeden zonder vooroordelen

In haar nieuwe boek 'Opgroeien in Kleur - Opvoeden zonder vooroordelen' wil Mesman op toegankelijke wijze laten zien waar de oorsprong van vooroordelen ligt.

De meeste mensen willen hun kinderen graag ‘kleurenblind’ opvoeden, zonder vooroordelen. Toch blijkt uit onderzoek dat ouders onvermijdelijk vooroordelen hebben en die ook overdragen. Hoe word je je ervan bewust welke dat zijn? Hoe voed je je kinderen zo veel mogelijk op zonder vooringenomen ideeën over kleur? Hoe maak je racisme bespreekbaar?
Ook biedt ze een helder overzicht van het brede scala aan inzichten over moderne thema’s als culturele toe-eigening en cancel culture. Mesman nodigt de lezer uit om met die kennis kritisch te kijken naar situaties, uitspraken en opvattingen in het dagelijks gezinsleven. Ouders kunnen zo zelf bepalen waar de eigen opvattingen liggen, om die vervolgens met hun kinderen, van peuters tot pubers, te bespreken. Empathisch en overtuigend laat Mesman zien hoe een gelijkwaardiger samenleving al in de vroegste jeugd kan beginnen.

Beluister de hele aflevering hier

Judi Mesman onderzoekt de rol van gender-, cultuur- en sociaaleconomische factoren van ouders en kinderen bij het vormgeven van ouder-kind interacties en ontwikkelingswegen, met speciale focus op observationeel onderzoek naar gevoelig ouderschap. Judi Mesman is decaan van de Leiden University College The Hague (LUC) en hoogleraar in de interdisciplinaire studie van maatschappelijke uitdagingen.