Universiteit Leiden

nl en

Judith Schomaker bij NOS op 3 over het effect van Tik Tok op ons brein

Hoe komt het dat we maar blijven scrollen op Tik Tok, terwijl we daar eigenlijk geen tijd voor hebben? Daarover vertelt neuropsycholoog Judith Schomaker in de podcast Lang verhaal kort van NOS op 3 en 3FM. 'Het ontdekken van nieuwe dingen is een oer behoefte. Als het onzeker is of die behoefte wordt vervuld, zoals bij een Tik Tok filmpje, wordt de beloning groter waardoor je blijft scrollen.'

NOS 3 en 3 FM - Lang verhaal kort Podcast

'Vanuit een evolutionair perspectief is het ontdekken van nieuwe dingen heel belangrijk geweest. Op het moment dat er ergens geen voedselbronnen meer waren, was het belangrijk dat we gingen onderzoeken of er ergens anders nog iets te halen viel', vertelt Schomaker bij in de Lang verhaal kort Podcast. Social media speelt daar slim op in. 'Op het moment dat je gaat scrollen weet je niet wat er aan gaat komen, maar mogelijk is het iets heel leuks. Als de uitkomst onzeker is, is het effect van de beloning op ons brein groter. Je kunt uiteindelijk in een flowstate terecht komen waarin je alleen nog maar bezig bent met hetgeen waar je aandacht op is gericht. Hoe TikTok de tech verandert (9 maart 2023).

Omroep West

Je kunt er de klok op gelijk zetten. Na een warme en vooral drukke dag op het strand of in het park is het een grote puinhoop. Opmerkelijk, want bijna overal staan prullenbakken. Waarom doen mensen dit? Lees het artikel Strand een puinhoop na zomerse dag: 'Geen zin om op te staan uit strandstoel' (19 juli 2022) of luister naar het radio-interview met Judith bij West komt Thuis (vanaf minuut 18:30).

Judith Schomakers onderzoekt nieuwigheid ('novelty'). In eerdere studies heeft zij interessante effecten gevonden van nieuwigheid op aandacht, opwinding en langetermijn geheugen. Mensen leerden beter als ze een nieuwe in plaats van een bekende omgeving verkenden. In een volgend onderzoek wil ze dat verklaren met gebruik van virtual reality (VR). Daarnaast wil ze onderzoeken of deze effecten ook gebruikt kunnen worden in klinische toepassingen. Schomaker vertelt over haar onderzoek in diverse media.

Hoe flitsbezorgers jou in hun mandje lokken

Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

NOS op 3

Goedkoop, vers en binnen tien minuten thuisbezorgd? Geen probleem, beloven flitsbezorgers. Grote kans dat de supersnelle bezorging je interesse wekt. Omdat het nieuw is, best handig kan zijn, maar ook omdat het inspeelt op het beloningssysteem van je hersenen vermoeden deskundigen. Daarover vertelt onze neuropsycholoog Judith Schomaker bij NOS op 3: Boodschappen in tien minuten: dat kost flitsbezorgers meer dan jou (4 februari 2022).

Judith Schomaker eerder in het nieuws

RTL Nieuws

Slimmer worden door een spelletje? '30 Seconds activeert hersenfuncties' (4 november 2021)

RTL Nieuws

Editie NL - Afl. 308 Fragment: Slimmer door 30 Seconds? 'Trucjes en algemene kennis nodig'

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.