Liefdesverklaring aan de poëzie: Albert Verweylezing door Antjie Krog

Op 18 november sprak de Zuid-Afrikaanse dichteres en auteur Antjie Krog in het Groot Auditorium van het Academiegebouw de 37e Albert Verweylezing uit. Geïnspireerd door het gedicht ‘De zegger van verzen’ van Verwey bracht Krog een meerstemmige en veeltalige liefdesverklaring aan de poëzie.

Krog liet zien hoe literatuur iets kan betekenen in de wereld van nu: zuurstof of troost kan zijn in tijden van nood of pandemie, als leerschool kan dienen en een ruimte kan openen waarin zowel liefde als geweld invoelbaar wordt. De kracht die daarbij uitgaat van het materiaal van poëzie – geluid, ritme en taal – kwam naar voren in Krogs gepassioneerde en indrukwekkende voordracht, afwisselend in het Engels en Afrikaans.

Krachtig pleidooi

Krog besloot haar lezing met een krachtig pleidooi voor literatuuronderwijs aan álle universitaire faculteiten. Ook voor studenten bestuurskunde, economie of scheikunde, zo betoogde ze, zou het lezen van literatuur en het inherente verkennen van andere perspectieven en standpunten, een verplicht programmaonderdeel moeten zijn.

Albert Verweylezing terugkijken

De lezing en het aansluitende interview door de Zuid-Afrikaanse schrijver Annemarie van Niekerk zijn via onderstaande link terug te kijken.

Kijk hier de Albert Verweylezing van Antjie Krog terug

Albert Verweylezing terugkijken