Sanneke Kuipers in 'Plots stond het Leidse leven stil'

Onlangs verscheen het boek 'En plots stond het Leidse leven stil' van Charlotte Boin, waarin Sanneke Kuipers, universitair hoofddocent Crisis Governance, geïnterviewd wordt.

Sanneke Kuipers door Simone Both

In Plots stond het Leidse leven stil staan ruim 35 interviews met vertegenwoordigers uit alle geledingen van het Leids academisch leven. Er wordt ingegaan op een van de meest ingrijpende crisis die de Universiteit Leiden ooit heeft gekend.  Het boek toont de veerkracht van de universiteit, bestuur medewerkers en studenten in coronatijd. Ook wordt er gekeken naar hoe studeren in coronatijd is voor eerstejaars en buitenlandse studenten en naar de online borrel- en verenigingsrituelen, de quarantainecultuur in studentenhuizen. De vraag die wordt gesteld is: Wat betekent corona voor de toekomst van de universiteit?

De crisisonderzoeker als crisismanager

In het hoofdstuk 'De crisisonderzoeker als crisismanager' vertelt Sanneke Kuipers over de kenmerken van een crisis. Kuipers: 'Een crisis impliceert altijd een bedreiging van iets waardevols. De dreiging vereist urgente actie om gevolgen te voorkomen of minimaliseren. En die actie moet je altijd in de context van onzekerheid nemen. Dat is het belangrijkste kenmerk van een crisis.’ Kuipers stelt dat het achteraf gezien vaak lijkt alsof gebeurtenissen makkelijk te voorspellen zijn. Achteraf fouten vaststellen vanaf de zijlijn is makkelijk, crisisbesluiten nemen is dat niet. Om dit aan te tonen organiseert Kuipers voor haar studenten serious games, crisissimulaties waarin de studenten in crisisteams zitten. Tijdens deze spellen moeten zij besluiten nemen en essentiële feiten plukken uit een constante toevoer aan informatie. Kuipers zette in een periode van digitaal onderwijs een oefening uit waarin haar studenten meemaakten hoe bestuurders tot noodlottige besluiten kunnen komen.

Voor- en nadelen van digitaal onderwijs

In het hoofdstuk wordt ook ingegaan op de voor- en nadelen van het digitale onderwijs. Zo vertelt Kuipers over de nieuwe mogelijkheden die ontstonden door de digitale platforms. Kuipers: ‘Je kan bijvoorbeeld makkelijker gastsprekers uit verre streken uitnodigen.' Ook bracht het digitaal onderwijs opstakels met zich mee: 'In de coronatijd moesten docenten plotseling schakelen naar thuiswerken en online onderwijs. Er was niet genoeg aandacht voor de obstakels waar vooral jonge docenten en tutors tegenaan liepen, met kleine woonruimtes en jonge kinderen. De universiteit heeft allerlei tools gekocht en van alles uit de kast getrokken om te regelen dat van huis uit les kan worden gegeven. Maar de werkomgeving met de kat die de hele tijd op het toetsenbord gaat zitten, en het lawaai, en de huisgenoten, daar doe je dus niks aan. Dat is wel een spanningsveld: hoeveel kan je van een werknemer vragen? Hoeveel kan een werkgever doen? En hoeveel weet je van wat er achter de voordeur bij mensen speelt?’

Vind het boek Plots stond het Leidse Leven stil hier
Lees het hoofdstuk met Sanneke Kuipers hier

Auteur:Charlotte Boin
Boektitel: Plots stond het Leidse Leven Stil
Uitgeverij: Verse Lucht, te Leiden

Sanneke Kuipers, universitair hoofddocent Crisis Governance, combineert crisismanagement als wetenschap met praktische ervaring als consultant. Ze publiceert over crisismanagement, institutionalisering, overleving van organisaties en verantwoording over crises in internationale wetenschappelijke tijdschriften en boeken. Sanneke heeft uitgebreide ervaring als senior adviseur bij Crisisplan BV in crisisonderzoek, evaluatie, training en onderwijsprojecten, advisering van nationale ministeries, veiligheidsregio's en uitvoerende agentschappen. Lopende onderzoeksprojecten omvatten projecten over risico- en crisisbeheer, institutionalisering van publieke organisaties, verwijten en aansprakelijkheid na crises en overleving van de organisatie.