Thomas Bäck benoemd tot IEEE Fellow

Het Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) heeft professor Thomas Bäck benoemd tot IEEE Fellow in de lichting van 2022. Bäck wordt Fellow voor zijn bijdragen aan de synthese van evolutionaire computatie. Elk jaar wordt minder dan 0,1% van de stemgerechtigde leden geselecteerd voor deze benoeming tot Fellow. Op 23 november 2021 ontving Bäck het nieuws dat hij een van de eervolle ontvangers is. Tijd om hem om een reactie te vragen.

Wat betekent deze benoeming voor je?

Ik ben natuurlijk zeer vereerd met deze erkenning van mijn prestaties door de IEEE, en zeer dankbaar dat ik überhaupt ben genomineerd. Het is een eer dat mijn nominatie werd gesteund door internationaal gerenommeerde wetenschappers, en goedgekeurd door de Fellow-commissie.

Hoe prestigieus is deze benoeming?

Als je kijkt naar de lijst van fellows op mijn vakgebied, evolutionaire computation, zijn alle internationaal vooraanstaande wetenschappers op dat gebied IEEE Fellows. Gedurende mijn hele wetenschappelijke loopbaan heb ik de IEEE Fellows bewonderd om hun prestaties. Ik had nooit gedacht dat ik op een dag een van hen zou kunnen zijn. Het wordt internationaal gezien als een grote eer.

Hoe lang ben je al IEEE-lid?

Ik ben nu 28 jaar lid van de IEEE. Ik werd lid toen ik nog promovendus was aan de Technische Universiteit van Dortmund in Duitsland.

Wat is de betekenis van het IEEE voor de computer science?

IEEE is de grootste technische beroepsorganisatie, en zeer belangrijk op mijn vakgebied - het organiseert zeer sterke conferenties op dit gebied en publiceert een van de toptijdschriften op dit gebied, de IEEE Transactions on Evolutionary Computation.

Over IEEE

IEEE is 's werelds grootste technische beroepsorganisatie die zich richt op het bevorderen van technologie ten bate van de mensheid. IEEE en haar leden inspireren een wereldwijde gemeenschap door middel van veelgeciteerde publicaties, conferenties, technologische standaarden en professionele en educatieve activiteiten.