Zo gaat de campus op het Leiden Bio Science Park er uitzien

De universitaire campus op het Leiden Bio Science Park verandert de komende jaren in hoog tempo. Een korte film toont de transformatie naar een volwaardige campus. Bekijk hoe deze mix van nieuwe universiteitsgebouwen, studentenwoningen en horeca eruit ziet met veel aandacht voor duurzaamheid en biodiversiteit in dit gebied.

Over enkele jaren bevat het gehele Leiden Bio Science Park ruim drieduizend woningen. Een groot deel daarvan is bedoeld voor studenten. Zo komen bijvoorbeeld naast het universitaire sportcentrum nieuwe studentenwoningen met verschillende gemeenschappelijke ruimtes en faciliteiten, zoals studieruimtes, eetkamers, wasruimtes en daktuinen.

Centraal plein

Het nog aan te leggen centrale plein met zitjes en een grote ligweide vormt het hart van de universiteitscampus. Studenten en medewerkers kunnen elkaar hier ontmoeten, studeren en lunchen. Dit campusplein is ook geschikt voor kennisfestivals, een openluchtbioscoop en het geven van, bijvoorbeeld, yogalessen. Ook inwoners van de stad zijn hier welkom. Over het plein loopt de Hartlijn, een duidelijk herkenbare wandel- en fietsroute die vanaf stationsgebied het hele Leiden Bio Science Park gaat doorkruisen. Bij de opening van het nieuwe Gorlaeus Gebouw (fase 2) is ook het plein gereed.

Gorlaeus Gebouw fase 2

De nieuwbouw van (fase 2) het Gorlaeus Gebouw is inmiddels gestart. In de komende jaren wordt het onderwijsgebouw van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen verder uitgebreid tot een duurzame en moderne werkomgeving voor studenten en medewerkers. Aan het hoofdgebouw worden drie vleugels toegevoegd met daarin laboratoria, een bibliotheek en horeca. De centrale hal wordt verder doorgetrokken met aan het uiteinde de nieuwe entree die aan het campusplein ligt.

Duurzaam, nieuw sportcentrum

Naast het huidige Universitair Sport- en Tentamencentrum (USC) komt een duurzaam nieuw sportcentrum met de entree aan het nog te ontwikkelen Campusplein. Naast een klimwand en andere sportfaciliteiten, krijgt het gebouw een sauna. Als het nieuwe gebouw in gebruik is genomen, wordt het oude gesloopt om plaats te maken voor studentenflats.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of