mobiele telefoon

Bart Custers in NRC over onrechtmatig uitlezen telefoongegevens

De vreemdelingenpolitie heeft jarenlang persoonsgegevens van veelal onschuldige asielzoekers gekoppeld aan strafrechtelijke informatie. De politie probeerde zo criminele en staatsgevaarlijke asielzoekers op te sporen, maar kwam er vorige maand na een privacytoets achter dat dit niet mocht. Het project is stilgelegd.

Bart Custers

De Raad van State oordeelde in juni dit jaar al dat er wettelijke waarborgen moeten komen die het verzamelen, gebruiken en bewaren van gegevens die zijn gekopieerd uit telefoons van asielzoekers beperken. Staatssecretaris Broekers-Knol legde dat advies voorlopig naast zich neer.

„Dat is een politieke keuze”, zegt Bart Custers, hoogleraar Law and Data Science en directeur van eLaw, het Centrum voor recht en digitale technologie van de Universiteit Leiden in het NRC. Maar juridisch is er niet correct gehandeld, benadrukt hij: een privacytoets moet op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vooraf plaatsvinden, niet achteraf. Bovendien criminaliseert de methode asielzoekers, zegt hij, want het maakt iedereen bij voorbaat verdacht.