Bert Koenders nieuwe voorzitter Adviesraad buitenlands beleid

Bert Koenders, hoogleraar Vrede, Recht en Veiligheid bij het Institute of Security and Global Affairs, is benoemd tot voorzitter van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV), oftewel buitenlands beleid.

Prof. Bert Koenders

De benoeming van Koenders gaat op 1 januari 2021 in en geldt voor vier jaar. Koenders volgt hiermee Jaap de Hoop Scheffer op, die sinds 1 januari 2014 voorzitter is van de AIV. Bert Koenders is naast hoogleraar Speciaal Gezant Fragiliteit voor de Wereldbank. Tussen 2014-2017 bekleedde hij de functie van minister van Buitenlandse Zaken. Koenders was ondersecretaris-generaal van de VN en hoofd van de VN-vredesoperaties in Ivoorkust en Mali. In de periode 2007-2010 vervulde hij de functie van minister voor Ontwikkelingssamenwerking. Hij was lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal van 1997-2007.

Adviesraad Internationale Vraagstukken

De AIV is het adviescollege voor regering en parlement op het gebied van buitenlands beleid. De AIV adviseert gevraagd en ongevraagd over internationale vraagstukken. Het betreft in het bijzonder Europese samenwerking, mensenrechten, ontwikkelingssamenwerking en veiligheidsbeleid.