Campus Den Haag decor van 'on campus' proefstuderen

Campus Wijnhaven en het Anna van Buerenplein waren afgelopen zaterdag het decor voor de eerste Haagse 'on campus' proefstudeerdagen sinds de beperkende maatregelen in het hoger onderwijs van maart 2020. Verspreid over de dag bezochten zo’n 200 studenten de campus om dieper te duiken in de 3 FGGA Bachelor opleidingen. De verdiepende 'Proefstudeerdagen' volgen op de online open dagen die een meer oriënterend karakter hebben.

Vroege vogels

Hoewel de instroom voor september 2022 nog ver weg lijkt, is de werving al flink op stoom door de online open dagen van eind oktober en aankomende ‘early bird deadlines’. Het Liberal Arts & Sciences: Global Challenges programma van het LUC is één van de Leidse opleidingen die mede door de intensieve selectieprocedure en het verwerken van visa een dergelijke ‘vroege vogel' deadline hanteert. Studiekiezers van de Bachelor’s Security Studies en Bestuurskunde hebben wat langer de tijd om hun aanmelding definitief te maken en doen dit in het voorjaar. Naast de FGGA Bachelor opleidingen waren studiekiezers van  International Studies en Urban Studies van de Faculteit Geesteswetenschappen ook welkom in Wijnhaven om verder kennis te maken met de opleiding.

Studiekiezers melden zich bij de Spaanse Trappen

'Het is heel erg leuk om na zo’n lange tijd weer groepen studiekiezers en hun ouders te kunnen ontvangen. Ondanks de maatregelen was het toch mogelijk om zowel op locatie als online een verdiepend programma neer te zetten.’

FGGA Eventcoördinator Rosa Mouws kijkt tevreden terug op de proefstudeerdagen: '‘Het is heel erg leuk om na zo’n lange tijd weer groepen studiekiezers en hun ouders te kunnen ontvangen. Ondanks de maatregelen was het toch mogelijk om zowel op locatie als online een verdiepend programma neer te zetten.’’

De workshop 'aanmelding en toelating' van het LUC

Geslaagde dag

Ook aan de andere kant van het station, bij het Leiden University College verliep het proefstuderen naar wens. Anique van der Burg, Eventcoördinator ordinator aan het LUC, kijkt eveneens terug op een geslaagde dag: ''Het was fijn om nieuwsgierige studiekiezers eindelijk de campus te kunnen laten zien. Ook de studentambassadeurs die de studiekiezers studenten begeleidden waren erg enthousiast om hun ervaringen met de toekomstige studenten te delen.''

'Het was fijn om nieuwsgierige studiekiezers eindelijk de campus te kunnen laten zien. Ook de studentambassadeurs die de studiekiezers begeleidden waren erg enthousiast om hun ervaringen met de toekomstige studenten te delen.'

Samenwerking

Het Communicatie en Marketing team van de FGGA werkt samen met de instituten en SCM aan het vormgeven van de werving voor de Bachelor en Master opleidingen. Onmiskenbaar is dat dit ook in de toekomst on campus én online componenten heeft. De eerstvolgende wervingsactiviteiten staan voor komend voorjaar op het programma: een nieuwede editie van het Haagse proefstuderen mid februari, de Master's week op donderdag 10 en vrijdag 11 Maart, en de (online) bachelor open dag op zaterdag 12 maart 2022.

Tekst: Tim Roumen. Foto's: Lois Kips en Sterre Burmeister.