Open Geesten duikt in migratiegeschiedenis van Amsterdamse kinderen

In de laatste aflevering van Open Geesten van dit seizoen staat historicus Nadia Bouras centraal. Zij deed onderzoek naar haar eigen oude basisschool: de Bouchraschool in Amsterdam-Zuid. Wat is er terechtgekomen van de kinderen van Marokkaanse gastarbeiders die naar deze school gingen?

De Bouschraschool werd speciaal opgericht voor kinderen van Marokkaanse gastarbeiders. De leerlingen kregen er naast het Nederlandse onderwijs elke dag een uur Arabisch ter voorbereiding op hun terugkeer naar Marokko. Maar de gezinnen bleven, de kinderen werden Amsterdammers, en de Bouchraschool hield op te bestaan. Bouras besloot uit te zoeken hoe het haar klasgenoten verging. In de podcast Open Geesten vertelt ze over haar onderzoek. Hoe was het om haar oud-klasgenoten te interviewen? Waarom vond ze het zo belangrijk om hun verhaal te delen? En wat heeft het onderzoek met haarzelf gedaan?

Over de podcast 'Open Geesten'

De nieuwe podcast ‘Open Geesten’ van de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden gaat in op de vaak vergeten positie van vrouwen in de geschiedenis. In de reeks vertellen historici over hun onderzoek en de manier waarop zij de geschiedenis een plek geven in de hedendaagse maatschappij. Wat kan het verleden ons vertellen over het heden?

Open Geesten is te beluisteren via de website van het dossier 'Wij zijn Geesteswetenschappen' en natuurlijk ook via Spotify, Apple Podcasts en Google Podcasts.