Student Universiteit Leiden bij uitreiking Nobelprijs voor de Vrede

Natalia Sobrino-Saeb heeft in Oslo de uitreiking van de Nobelprijs voor de Vrede bijgewoond. Ze was hiervoor uitgenodigd na het winnen van een essaywedstrijd van de Nobel Ignitor Fellowship, een programma dat jongeren wereldwijd wil inspireren. Want de wereld veranderen, kunnen we allemaal: “Je weet nooit waar het je zal brengen.”

De Nobel Ignitor Fellowship wordt georganiseerd door het Nobel Peace Center. Het doel is om jongeren wereldwijd te helpen bij het ontwikkelen van vaardigheden waarmee ze de wereld kunnen veranderen. Tijdens de voorselectie worden studenten uitgenodigd voor events en challenges, zoals de essaycompetitie waar Natalia aan mee deed.

“Ik dacht: als ik niet win, heb ik het in ieder geval geprobeerd.”

Aanvankelijk weet Natalia (21) niet zeker of ze wel mee wil doen. Een vak dat ze recent gevolgd heeft bij het Leiden University College helpt haar die twijfels overwinnen. “Het vak ging over corruptie. Ik ontdekte toen hoe journalistiek die kan helpen tegengaan.” Daarover een essay schrijven, was een logische volgende stap. “Ik dacht: als ik niet win, heb ik het in ieder geval geprobeerd.”

Zo gezegd, zo gedaan: Natalia schreef een essay met de veelzeggende titel Life or Death: Being a Journalist and Exposing Corruption in Mexico. Daarin beschrijft ze hoe Mexicaanse journalisten het slachtoffer worden van geweld en intimidatie. Tot haar verrassing komt haar inzending als winnaar uit de bus en mag ze de uitreiking van Nobelprijs voor de Vrede bijwonen, op 10 december in Oslo. Een paar dagen later interviewen we Natalia over haar ervaringen.

Natalia na afloop van de ceremonie.

Hoe kijk je terug op de essay challenge, waar het allemaal mee begon?

“Ik ben zo blij dat ik het gedaan heb, want het heeft tot een ongelooflijk weekend geleid! Ik ben het nog allemaal aan het verwerken.”

In je essay stel je dat de kwestie niet alleen over statistieken gaat, maar over echte mensen. Waarom vond je dat belangrijk om te benadrukken?

“In de eerste helft van 2021 zijn in Mexico 362 journalisten het slachtoffer geworden van agressie. En in 2016 werd elke vijf dagen ergens in de wereld een journalist vermoord. Als je zulke cijfers hoort, is het makkelijk te vergeten dat dit individuen zijn, die alleen maar vermoord worden omdat ze hun werk doen – en waar hele families achter zitten. Als er vaker zo tegenaan zou worden gekeken, zouden er misschien dingen kunnen veranderen.”

Wat moet er denk je gebeuren om die verandering teweeg te brengen?

“Er moet meer wetgeving komen om journalisten te beschermen, zodat de mensen die hen mishandelen veroordeeld kunnen worden. En misschien wel het belangrijkste is dat jongeren bewust worden van de situatie waarin journalisten in hun eigen land verkeren. Daar was ik zelf niet eens van op de hoogte, voor ik aan het essay begon.”

Autoriteiten in Mexico bekritiseren klinkt als een gevaarlijke onderneming. Heb je overwogen om het essay om die reden niet in te sturen?

“Nadat ik het geschreven had, realiseerde ik me opeens: nu ben ík fouten aan het benoemen, politici en anderen aan het bekritiseren. Wil ik dit wel inzenden? Wat als het in de verkeerde handen valt? Maar aan de andere kant: ik heb nu twee Nobelprijswinnaars ontmoet en gezien welk gevecht zij aan het voeren zijn... dat geeft moed en inspiratie. We moeten deze kwesties blijven bespreken.”

“Ze laten een vlammetje branden om dingen te doen die groter zijn dan wijzelf”

Je hebt de winnaars – journalisten Moeratov en Ressa – in levenden lijve mogen ontmoeten. Hoe zou je ze beschrijven?

“Ze zijn net als wij, maar ook weer niet. Ze hebben zoveel agressie meegemaakt, maar ze geven niet op. En je kunt zien dat ze ook niet zullen opgeven. Het zijn ongelooflijk aardige en goede mensen; ze laten een vlammetje branden om dingen te doen die groter zijn dan wijzelf.”

Je hebt enkele woorden met ze mogen uitwisselen. Hoe ging dat gesprek?

“Ik heb ze allebei gezegd hoe inspirerend het is wat ze doen. Ressa zei dat het ook belangrijk is wat ik doe en dat ik daarmee door moet gaan. Moeratov feliciteerde me en heeft me een chocolademedaille gegeven.” Natalia wijst trots naar de gouden cirkel op de muur achter haar: “Hij blijft daar hangen, ik zal hem nooit opeten!”

Ben je nu klaar met de Nobel Ignitor Fellowship?

“Ik wil graag actief blijven. Ik heb me aangemeld als student-ambassadeur, zodat ik mensen kan vertellen waarom het belangrijk voor me is en zodat de bal aan het rollen blijft. Wanneer ik mijn master ga doen, wil ik ook graag aan het programma gaan deelnemen.”

Tot slot: welke boodschap heb je voor studenten die de wereld willen veranderen?

“Als er een kans langskomt die te mooi lijkt om waar te zijn, ga ervoor! Je weet nooit waar het je zal brengen.”

Wil jij bijdragen aan een betere wereld? Als bachelorstudent kun je je aanmelden voor de Nobel Ignitor Fellowship. Ga naar https://ignitor.nobelpeacecenter.org/ voor meer informatie.

(Tekst: Michiel Knoester)