Tazuko van Berkel nieuw lid De Jonge Akademie
De Jonge Akademie is een Leidse geesteswetenschapper rijker. Universitair docent Griekse taal- en letterkunde Tazuko van Berkel wordt per maart benoemd als lid.
Als een van de tien nieuwe De Jonge Akademieleden gaat Van Berkel deel uitmaken van een organisatie die activiteiten organiseert voor verschillende doelgroepen op het gebied van interdisciplinariteit, wetenschapsbeleid en wetenschap en maatschappij. ‘In het kader van interdisciplinariteit wil ik een meerdaagse workshop organiseren’, zegt Van Berkel. ‘Voor mijn onderzoekproject naar economisch denken in het oude Griekenland werk ik veel samen met collega’s uit andere takken van economische wetenschap, zoals economisch filosofen en economisch antropologen. Die disciplines lijken soms langs elkaar heen te werken. Daarom wil ik graag met hen in gesprek gaan over de verschillende mensbeelden in die disciplines. Hoe rationeel zijn mensen volgens de aannames van jouw discipline? Wat houdt die rationaliteit eigenlijk in? Wat is vrijheid?’
Ook voor het tracé wetenschap en maatschappij wil Van Berkel een project opzetten: een dialoogprogramma over schuld voor middelbare scholieren. ‘Jongeren hebben heel veel schuld, veel meer dan dertig jaar geleden. De meeste interventieprogramma’s gaan over boekhouden. Als je maar weet wat er in- en uitgaat, komt het goed, is het idee. Maar een gebrekkige boekhouding is niet de reden dat mensen in de schulden raken. Consumptiepatronen worden steeds dringender en dwingender. Ik wil met jongeren daarover de dialoog aangaan. Wat is schuld? Hoe werkt consumptie? Hoe worden we door reclame beïnvloed? Vervolgens wil ik in samenwerking met de Academie van Kunsten ook een artistieke interventie doen en scholieren samen met kunstenaars schuld laten verbeelden en om te denken.’
Hoger plan
Voor zichzelf hoopt Van Berkel dat De Jonge Akademie haar helpt om haar vaardigheden naar een hoger plan te tillen. ‘Ik denk dat De Jonge Akademie mij kan leren om mijn wetenschapscommunicatie naar een hoger plan te brengen. De Jonge Akademie heeft bijvoorbeeld een project lopen over de vraag hoe je effectief kunt communiceren met mensen die niet op jou zitten te wachten. Ik ben benieuwd hoe juist wij als geesteswetenschappers ons moeten opstellen tegenover mensen die niet uit zichzelf naar publiekslezingen of evenementen komen of sceptisch zijn over wat we doen. En ik wil graag weten hoe we als geesteswetenschappers goed kunnen laten zien wat de methode is die we gebruiken. Zelf ben ik vaak geneigd om te denken: mijn materiaal is al heel leuk. Dan ga ik de verhalen die ik onderzoek navertellen. Dat pakt altijd, maar ik wil ook beter kunnen laten zien wat voor onderzoek ik nou eigenlijk op die verhalen toepas.’
Dubbele voordracht
Van Berkel wordt lid van De Jonge Akademie door een dubbele voordracht. Zowel rector Hester Bijl (op advies van het Centre for the Arts in Society, het instituut waaraan Van Berkel verbonden is) als De Jonge Akademie-lid Nadine Akkerman droegen haar voor als nieuw lid. ‘Ik vind het heel bijzonder dat mijn instituut hier werk in heeft gestoken en dat mijn eigen rector mij uiteindelijk heeft voorgedragen, maar ik vind het ook heel erg leuk dat Nadine mijn naam heeft genoemd’, vertelt Van Berkel. ‘Zij is natuurlijk een wetenschapper met een gigantische staat van dienst, dus het is een enorme eer dat zij dit voor elkaar heeft gekregen voor mij.’
Over De Jonge Akademie
De Jonge Akademie is een dynamisch en innovatief platform van jonge topwetenschappers met visie op wetenschap en wetenschapsbeleid. Er zijn op dit moment vijftig leden, die op het moment van benoeming minder dan tien jaar geleden zijn gepromoveerd. Zij vertegenwoordigen samen een breed spectrum van wetenschappelijke disciplines en zijn werkzaam bij Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstituten. (Bron: De Jonge Akademie)